Stem over de verlenging van de cao Kunsteducatie met 6 maanden

vrijdag 24 juni 2016 / Redactie / geen reacties

Op verzoek van FNV KIEM is de cao Kunsteducatie met 6 maanden verlengd: van 1 juli tot 31 december 2016. We willen met deze verlenging de tijd hebben om met onze leden in gesprek te gaan om samen tot een goede, nieuwe en bovenal moderne cao te komen.

Breng hier je stem uit over het verlengen van cao voor 6 maanden.
Tot en met 5 juli 2016 kun je je stem uitbrengen.

Onderzoek door de Universiteit van Tilburg (“Kunsteducatie in de 21e eeuw”, dat we binnenkort ook in samenvatting digitaal toesturen), moet leiden tot nieuwe afspraken. Daarbij willen we ook af van de kleine contractjes van een uurtje meer of minder. De werkgever moet beter gaan plannen. Daarnaast willen we in de cao graag afspraken maken over zzp’ers. Dat kost heel veel tijd en omdat de periode juli-augustus voor alle instellingen vakantie is, hebben we besloten de huidige cao te verlengen.

De eerste drie weken van september maak ik, samen met een collega van de Ntb, een rondje Nederland, waarbij we zoveel mogelijk instellingen zullen bezoeken. Zo kunnen we direct inventariseren en met mensen in gesprek over wat ze van de nieuwe cao verwachten.

In dit principeakkoord lees je dat we de cao niet helemaal onveranderd hebben verlengd. We hebben wél nieuwe afspraken gemaakt over de sectorale ontslagcommissie. Dat betreft autonoom werkende docenten die te maken hebben met leegstand. Ook is een goede afspraak gemaakt over een afwijking van de WWZ met betrekking tot de keten. Je moet nu zes maanden of langer geen contract hebben om gebruik te kunnen maken van die keten. Er werd in de sector nogal eens geprobeerd om mensen negen maanden in dienst te hebben en dan in de drie zomermaanden uit dienst te laten zijn. Dat kan nu niet meer.

In het najaar gaan we verder aan de slag met de nieuwe cao. U hoort dan ook waar en wanneer we instellingen zullen bezoeken. Heeft u vragen over de (nieuwe) cao, mail mij dan gerust (a.j.de.graaf@fnv-kiem.nl).

Met vriendelijke groet en een goede zomer toegewenst,

Anne Jan de Graaf

Bestuurder Kunsteducatie