10 miljoen extra voor de kunsten is succes voor lobby

vrijdag 04 december 2015 / Redactie / geen reacties

Met de stemming over de cultuurbegroting kwam gisteravond een eind aan een roerige week in Den Haag. De uitkomst – 10 miljoen extra voor de kunsten in 2016 – is een succes van de lobby door Federatie Cultuur, Kunsten ’92 en FNV KIEM.

Belangrijk succes is ook dat er 2 miljoen wordt uitgetrokken voor verbeteren van de positie van kunstenaars op de arbeidsmarkt.

Extra geld in totaal 28,5 miljoen

De uitkomst ligt dicht in de buurt van het bedrag waar de Raad voor Cultuur begin april om vroeg. De Raad voor Cultuur pleitte toen voor extra investeringen in de vorm van 29,5 miljoen extra budget.

Minister Bussemaker kwam uiteindelijk met een verhoging van de begroting met 18,5. Maar dankzij een amendement van PvdA en VVD en slim ingrijpen van de oppositie kwam hier uiteindelijk nog 10 miljoen bij.

Protest tegen korten op gemeenten

Aanvankelijk wilden de 2 coalitiepartijen dat extra geld vooral weghalen bij de gemeenten. Grote ophef bij de kunstenorganisaties – want dit zou vooral ten koste gaan van de beeldende kunst in de gemeenten. Het regende persberichten en protesten. Met succes.

Met steun van SP, D66 en GroenLinks werd uiteindelijk geld gevonden in een ander potje, bij Economische Zaken. Daarmee kon toch worden voldaan aan de wens van een grote meerderheid in de Kamer om de cultuursector te hulp te schieten.

Peter van den Bunder, bestuurder Kunsten van FNV KIEM: ‘Dit is echt een belangrijke stap. Het is een erkenning dat er te hard en te diep gesneden is. Er zit echt een grens aan hoeveel je als overheid kan bezuinigen. Zelfs de VVD erkent dat nu impliciet door deze motie.’

Extra geld voor kunstenaars

Van de 10 miljoen extra gaat 2 miljoen naar het verbeteren van de positie van kunstenaars. Daarbij gaat het onder andere om het stimuleren van bijscholing, het bevorderen van ondernemerschap en het ondersteunen van impresariaten. Hierbij wordt rekening gehouden met de gezamenlijke analyse van de positie van kunstenaars door de SER en de Raad voor Cultuur die begin volgend jaar verschijnt.

Verder gaan van de 10 miljoen 4 miljoen naar festivals, waarvan 2,5 miljoen via het Fonds Podiumkunsten. Het Mondriaan Fonds krijgt 1,5 miljoen euro om aankopen van collectiestukken door musea te ondersteunen.

Overigens is hiermee de kous nog niet af. Voor 2017 en later blijft de coalitie van VVD en PvdA van zins om het extra cultuurgeld weg te halen bij de gemeenten.

_____     ___      _  _      ___      ______     ___
  / ___//   / _ \\   | \| ||   / _ \\   /_   _//   / _ \\