VVD en PvdA brengen beeldende kunst grote schade toe

dinsdag 01 december 2015 / Redactie / geen reacties

Het voorstel van PvdA en VVD om 13,5 miljoen weg te halen uit het Gemeentefonds is zeer schadelijk voor de beeldende kunst in de regio.

‘Gemeentelijke beeldende kunstgelden worden wel heel gemakkelijk geslachtofferd door de coalitiepartijen. Dat is extra pijnlijk, juist nu onze samenleving roept om meer verbeelding en gemeenten zuchten onder een steeds zwaardere wanverhouding tussen hun verplichtingen en het slinkende geld uit Den Haag.’

Dat zegt Peter van den Bunder van creatieve vakbond FNV KIEM in reactie op een voorstel van Jaques Monasch (PvdA) en Michiel van Veen (VVD) om geld voor gemeentes terug te halen en te reserveren voor festivals, jonge podiumkunstenaars en een fonds om culturele evenementen te beschermen tegen dreigementen.

Prikkel voor cofinanciering beeldende kunst verdwijnt

Volgens FNV KIEM is dit geld specifiek bestemd voor de beeldende kunst. Met het weghalen van dit geld haal je ook een prikkel voor cofinanciering door gemeenten weg. Daardoor valt een belangrijke legitimatie voor gemeenten weg om  te investeren in beeldende kunst.  De schade is dus groter dan de winst die het vrijmaken van dit geld voor de financiering van de motie oplevert.

Samen met de Federatie Cultuur en Kunsten ’92 heeft FNV KIEM vorige week als gewaarschuwd voor dit soort schuiven met middelen naar de ene sector ten koste van de andere. Er moet juist extra geld bijkomen voor knelpunten.

Lees meer in NRC

_____     ___     _    _     ______   __   __     ___