Amsterdamse kunstenaars blij met afschaffing partnertoets

donderdag 01 oktober 2015 / Redactie / geen reacties

Amsterdamse kunstenaars zijn blij met het besluit van de gemeenteraad van vanmiddag om de omstreden partnertoets bij atelierruimtes in te trekken.

De gemeenteraad besloot donderdag dat bij toewijzing of verlenging van het huurcontract van een atelier alleen nog naar het inkomen van de kunstenaar zelf wordt gekeken, en niet naar dat van de partner.

Klacht wegens discriminatie

De omstreden partnertoets was begin dit jaar ingevoerd in het reglement voor atelierruimtes waar bijna alle circa 10.000 beeldend kunstenaars in Amsterdam onder vallen.

Na de eerste vragen van leden eind vorig jaar beet Anne Jan de Graaf van FNV KIEM zich hierin vast en stapte naar de politiek. ‘We hebben brief na brief gestuurd  aan wethouder Kajsa Ollongren en ons herhaaldelijk  met een groep kunstenaars gemeld bij de commissie Jeugd en Cultuur. Toen dat niet bleek te helpen dienden we een klacht in wegens discriminatie. Met steun van GroenLinks is het ons nu gelukt de gemeenteraad om te krijgen. Gelukkig zagen ook de andere partijen dat zo’n partnertoets nergens op slaat.’

Principieel

Volgens FNV KIEM – gesteund door alle beroepsverenigingen van beeldend kunstenaars – is betaalbare atelierruimte een belangrijke voorwaarde voor ieder beeldend kunstenaar. Daarbij zijn ze aangewezen op het – toch al krimpende – aanbod van betaalbare werkruimte via de gemeente.

Anne Jan de Graaf van FNV KIEM: ‘Ik vind het terecht dat de gemeente een aantal dingen toetst. Zoals opleiding, naar buiten treden als kunstenaar et cetera. Maar het inkomen van de partner hoort daar niet bij. Omdat het om werkruimte gaat en niet om woonruimte.’

Foto: Anne Jan de Graaf en kunstenaars bij de gemeenteraad - Foto Nora Hooijer

• Nieuws voor zzp'ers