Arnhemse kunstenaars gedupeerd: naheffing van 900 euro

woensdag 22 juli 2015 / Redactie / 1 reactie

Je atelier uit moeten, en dan na 15 maanden nog bijna 1000 euro aan achterstallige servicekosten moeten ophoesten. Het overkwam de Arnhemse kunstenaars die tot begin vorig jaar een atelier huurden aan de Statenlaan aan de rand van het Spijkerkwartier.

De gerenommeerde stichting Atelierbeheer ‘Slak’ doet in dit geval zijn naam eer aan.  15 kunstenaars kregen pas jaren later de rekening voor hun servicekosten.  Gemiddeld zo’n 900 euro over de periode 2010 – 2014.

Bestaansminimum

De kunstenaars werken in het pand aan de Statenlaan – een voormalig gymnasium – sinds 2007. Eind 2013 krijgen ze te horen dat er een nieuwe bestemming is en dat ze eruit moeten per 1 januari.

Alles wordt netjes afgewikkeld en lijkt prima in orde totdat… in maart van dit jaar overal brieven op de mat vallen. Of de 15 maar even binnen 10 dagen bijna 1000 euro willen overmaken. En dat vraagt een stichting die zich naar eigen zeggen richt op ‘kunstenaars die geen hoge huren kunnen betalen, net van de academie komen, onder het bestaansminimum leven’ (directeur Roffel van Slak in De Gelderlander 27-6-2015).

Billen

De kunstenaars staan paf. Binnen de kortste keren komen bij ‘Slak’ de boze telefoontjes en bezwaarschriften binnen.

Ook FNV KIEM wordt er bij gehaald: bestuurder Beeldend Anne Jan de Graaf. Hij zegt: ‘Blijkbaar is of was het op de administratie van de stichting een rommeltje. Maar ik vind niet dat je de kunstenaars daar na zo lange tijd nog mee moet lastigvallen. 'Slak' heeft zijn kans gehad bij de huuropzegging. Het heeft die laten lopen. Sterker nog, het heeft toen de borgsommen gewoon teruggegeven. Maar wie zijn billen brandt, moet toch echt zelf op de blaren zitten.’

De bond heeft de stichting deze week namens de kunstenaars een brief gestuurd.

Het pand aan de Statenlaan – een voormalig gymnasium – is inmiddels een bedrijfsverzamelgebouw dat onder de naam ‘De Kleine Campus’ wordt beheerd door een projectontwikkelaar .

• donderdag 23 juli 2015 / wk

met de Slak heb ik hetzelfde meegemaakt, dwz een ruimte gehuurd en begin 2013 opgezegd. Dit voorjaar kwam er opeens een immense naheffing van zgn. servicekosten. Dit is na protest als oninbaar bij hen afgeboekt. Er zijn dus precedenten.

__   __    _____    __   _      ___                 ___
 \ \\/ //  |  ___|| | || | ||   / _ \\      ___     / _ \\