Meer muziekonderwijs op basisscholen

donderdag 21 mei 2015 / Redactie / 1 reactie

Minister Bussemaker stelt tot 2020 € 25 miljoen euro beschikbaar aan scholen om de deskundigheid van leerkrachten voor het geven van muziekonderwijs te vergroten.

85% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kinderen op school in aanraking komen met muziek. Daar staat tegenover dat slechts 11% van de scholen vindt dat hun leraren deskundig genoeg zijn om muziekonderwijs te geven.

Niet bekwaam genoeg
Groepsleerkrachten voelen zich vaak niet bekwaam genoeg voor muziekonderwijs. Het is niet dat zij geen muziek willen geven, ze missen vaak het zelfvertrouwen om bijvoorbeeld te zingen voor en met de klas.

Extra geld
Met het extra geld kunnen scholen de mensen voor de klas trainen in het geven van muziekonderwijs en samenwerken met partijen uit het muziekveld, zoals muziekscholen, harmonieën, brassbands, fanfares, orkesten en poppodia. Scholen kunnen vanaf komend najaar hiervoor subsidie aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie.

‘Muziek leert ons omgaan met onze emotie, traint ons vermogen tot samenwerking en verrijkt ons leervermogen. Muziek maken is een vorm van spelen , waar we ongelooflijk veel plezier aan beleven, alleen maar vooral sámen,’ aldus minister Bussemaker.

15 basischolen van start
15 basisscholen gaan van start met het trainen van hun leerkrachten in het geven van muziekonderwijs.  In het najaar kunnen ook andere scholen zich hiervoor inschrijven. De 15 scholen die nu al van start gaan zijn geselecteerd door de regionale en stedelijke culturele expertise centra. De ervaringen van deze scholen worden gevolgd en kunnen als voorbeeld dienen om andere scholen te inspireren.

Bron: Rijksoverheid

• vrijdag 22 mei 2015 / m j trapman

Meer les in rekenen en taal op muziekscholen

Minister Bussemaker stelt tot 2020 € 250 miljoen euro beschikbaar aan muziekscholen om de deskundigheid van leerkrachten voor het geven van onderwijs in rekenen en taal te vergroten, aangezien het basisonderwijs niet op deze taak berekend blijkt, en de minister toch net bezig was om de muziekscholen de nek om te draaien.

85% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kinderen op school leren rekenen en schrijven. Daar staat tegenover dat slechts 11% van de muziekscholen vindt dat hun musici deskundig genoeg zijn om reken- en taal onderwijs te geven.

Niet bekwaam genoeg
    Ook de musici zelf voelen zich nog niet altijd bekwaam genoeg voor reken- en taal onderwijs. Het is niet dat zij geen rekenen en schrijven willen geven, ze missen vaak het zelfvertrouwen om bijvoorbeeld een liedtekst te schrijven of fuga's en uursalarissen voor gigs te berekenen voor en met de leerlingen.

Extra geld
    Met het extra geld kunnen muziekscholenscholen de docenten trainen in het geven van schrijf- of rekenonderwijs en samenwerken met andere partijen uit het onderwijsveld, zoals basisscholen, universiteiten,harmonieën, brassbands, fanfares, orkesten en poppodia. Muziekscholen kunnen vanaf komend najaar hiervoor subsidie aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie.

‘Muziek leert ons omgaan met onze emotie, traint ons vermogen tot samenwerking en verrijkt ons taal- en getals gevoel. Muziek maken is een vorm van economie bedrijven, waar we ongelooflijk veel plezier aan beleven, alleen maar vooral sámen,’ aldus minister Bussemaker.

15 Muziekscholen van start
    15 Muziekscholen gaan van start met het trainen van hun leerkrachten in het geven van reken- en taalonderwijs. In het najaar kunnen ook andere scholen zich hiervoor inschrijven. De 15 scholen die nu al van start gaan zijn geselecteerd door de regionale en stedelijke culturele expertise centra. De ervaringen van deze scholen worden gevolgd en kunnen als voorbeeld dienen om andere scholen te inspireren.

Bron: De Woede.

_  _      ___     __   _    __   __     _____     ___