Een uniek onderzoek naar ondernemen in de culturele en creatieve sector

donderdag 09 april 2015 / Redactie / geen reacties

Doe mee met het grote onderzoek van prof. Arjan van den Born en kijk hoe je scoort ten opzichte van je beroepsgenoten.

Zoals bekend is FNV KIEM mede-financier van het Creatief Ondernemerschaps Lab (COL) van de Tilburg University.

Prof. Arjan van den Born en zijn team startte vanuit dit onderzoekscentrum een onderzoek onder ondernemers, zelfstandigen en anderen in de culturele en creatieve sector. We onderzoeken hoe diverse aspecten zoals creativiteit, samenwerking, strategie en resultaten samenhangen. Deze aspecten willen we volgen over de loop van meerdere jaren. Er wordt steeds meer bekend over de creatieve sector maar de behoefte aan goede informatie is en blijft groot.  Op dit moment hebben meer dan 3250 personen de enquête ingevuld.

Vul de vragenlijst in
Een beter inzicht in creativiteit, ondernemerschap en samenwerking in de culturele en creatieve sector is belangrijk voor de wetenschap, de overheid en voor de deelnemers in deze sector. Maar natuurlijk ook voor ons als belangenbehartigers in de creatieve sector. Daarom willen we jou, als deelnemer in de culturele en creatieve sector, vragen om een bijdrage te leveren aan dit onderzoek door een online vragenlijst in te vullen.

Meedoen kost ongeveer 15 tot 20 minuten, hoewel sommigen dit in aanzienlijk minder tijd hebben kunnen doen. De vragenlijst is geschikt voor zzp’ers/zelfstandigen en iedereen die een leidinggevende of beslissende rol heeft binnen zijn of haar eigen activiteiten of organisatie in de culturele en creatieve sector. Heb je zelf niet zo’n rol, maar iemand anders in je organisatie wel? Stuur dan alstublieft deze e-mail door naar de betreffende persoon.

Link naar de enquête

Al meegedaan?
Het zou kunnen dat je deze vragenlijst al digitaal hebt ingevuld. Je hoeft deze dan natuurlijk niet opnieuw in te vullen. Neem in dit geval via de mail (t.deleeuw@tilburguniversity.edu) contact met ons op, zodat wij in je persoonlijk rapport ook een vergelijking kunnen maken met andere leden van deze beroeps- of belangenorganisatie.

Voor alle deelnemers een persoonlijk rapport
De uitkomsten van dit onderzoek kunnen iedereen helpen die op enige manier betrokken is bij de culturele en creatieve sector. Wij kunnen op basis van dit onderzoek bijvoorbeeld inzichten geven over de sector en kengetallen bekend maken waar in de toekomst beter beleid door kan worden gevormd. Daarnaast ontvang je een persoonlijk rapport van Tilburg University, waarin jouw resultaten worden vergeleken met de resultaten van anderen in hetzelfde gebied van de sector en de sector in het algemeen (klik hier voor een voorbeeld). Wanneer je meerdere jaren meedoet, kun je je eigen resultaten bovendien ook over de jaren volgen. Op deze manier kun je jezelf en je activiteiten kritisch evalueren.

Wanneer je de enquête volledig invult maak je tevens kans op een Museumkaart voor 2015 of 2016 (we verloten er 50) en kun je kostenloos deelnemen aan een workshop aan Tilburg University naar aanleiding van de onderzoeksresultaten.

Volledig vertrouwelijk
Het onderzoek wordt volledig uitgevoerd door Tilburg University en is gefinancierd door onder andere de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Vanzelfsprekend is de enquête volledig vertrouwelijk, en je gegevens worden niet gedeeld met derden. Er zijn bovendien geen commerciële of politieke, maar slechts zuiver wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden. We willen je dan ook uitnodigen de vragen zo eerlijk mogelijk te beantwoorden.

Tot slot
Wij willen je alvast hartelijk danken voor je medewerking. Tilburg University verwacht medio juni haar eerste resultaten te presenteren. Rond die tijd ontvang je ook het persoonlijke rapport en verdere informatie over de workshop. Omdat we wat tijd nodig hebben om de resultaten te verwerken en te vergelijken zouden we je willen vragen de enquête zo snel mogelijk in te vullen. Indien je vragen of suggesties hebt met betrekking tot deze vragenlijst of ons onderzoek, neem dan alstublieft contact op via t.deleeuw@tilburguniversity.edu. Wij horen graag van je!

• Nieuws voor zzp'ers

vrijdag 27 november 2015