‘Provincies bezuinigen vooral op kunsten’

maandag 16 maart 2015 / Redactie / geen reacties

Vergeleken met 4 jaar geleden geven de provincies geven dit jaar samen 23% minder uit aan cultuur (kunsten, erfgoed en letteren). Erfgoed wordt ontzien, maar op kunsten wordt gemiddeld 40% bezuinigd.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Boekmanstichting, kenniscentrum voor kunst- en cultuurbeleid. In totaal daalden de provinciale uitgaven voor cultuur tussen 2011 en 2015 van € 328 miljoen naar € 254 miljoen. Dit brengt in verschillende provincies de culturele infrastructuur en cultuureducatie in gevaar.

Grote verschillen

De verschillen zijn groot. Overijssel bezuinigt 75% en houdt in 2015 maar € 14 miljoen over van de € 57 miljoen in 2011. 4 provincies gaan volgens de begrotingen voor 2015 juist 10 tot 20% meer uitgeven aan cultuur: Friesland, Drenthe, Gelderland en Zuid-Holland.

Ook bij kunsten is het beeld erg wisselend. 3 provincies doen er juist geld bij, namelijk Friesland, Gelderland en Zeeland. 3 andere provincies houden daarentegen minder dan een kwart van het kunstenbudget over: Overijssel 18%, Zuid-Holland 21% en Utrecht 23%. Noord-Holland houdt 31% van het kunstenbudget over.

Impulsgelden

Provincies kiezen er steeds vaker voor om niet structureel subsidies te verstrekken aan cultuur, maar voor incidentele investeringen in de vorm van impulsgelden. De begrotingen voor 2017 zijn nog niet allemaal bekend, maar de dalende lijn in de structurele bestedingen lijkt zich voort te zetten.

Provincies hadden al een relatief beperkte bijdrage in de totale financiering van de cultuursector. Door het terugtrekken op kerntaken wordt de rol van veel provincies dus nog kleiner.

Gemiddeld besteden provincies vanaf 2015 maar € 15 per inwoner aan cultuur. Ter vergelijking: het rijk besteedt sinds de bezuinigingen nog € 45 per inwoner, gemeenten blijven gemiddeld de grootste financier met € 105 per inwoner.

Ook hier zijn de verschillen tussen provincies groot: Friesland, Drenthe, Zeeland en Limburg besteden meer dan € 30 per inwoner, Noord- en Zuid-Holland maar € 6 per inwoner. In Noord- en Zuid-Holland hebben de gemeenten en het rijk een veel groter aandeel in de cultuurfinanciering.

Lees meer hier

_    _     _  __    _____      _____    _____