Oproep: kom dinsdag naar Kamerdebat auteursrecht

maandag 09 februari 2015 / Redactie / geen reacties

Auteurs en artiesten houden morgenmiddag hun adem in. Dan behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht van staatssecretaris Teeven. Plaform Makers (o.a. FNV KIEM) roept op om vanaf 15.15 te verzamelen.

Onder de slogan: "Mensen die maken wil je niet breken - De auteurswet moet beter" voert Platform Makers (o.a. FNV KIEM) campagne voor verbetering van het wetsvoorstel Auteurscontractenrecht dat nu bij de Tweede Kamer ligt.

Zo willen de makers meer mogelijkheden om als beroepsgroepen collectief te onderhandelen. Daarvoor zou in het auteursrecht een algemene uitzondering op het mededingingsrecht kunnen worden opgenomen, of andere manieren om in onderhandeling te komen met exploitanten of uitgevers.

Ruim 11.000 mensen ondertekenden intussen de petitie op petities.nl onder wie Erik Bindervoet,  Frans Bauer, Saskia Noort en vele anderen.

Redelijke vergoeding
Auteurs en artiesten staan onder grote druk om zonder redelijke vergoeding hun auteursrechten aan opdrachtgevers en exploitanten af te staan. Daardoor is het bijna onmogelijk om met creativiteit een redelijk inkomen te verdienen. Het auteursrecht was ooit bedoeld als bescherming van de auteur. Maar het komt nog zelden echt ten goede aan de auteur zelf. Broodnodig is een wettelijke bescherming van auteurs en artiesten tegen wurgcontracten in een sterk auteurscontractenrecht. Een aantal landen om ons heen heeft dat al.

Plenair in de Kamer
De Tweede Kamerleden hebben de publicatie 'Makers aan het Woord' ontvangen, een verzameling van schrijnende ervaringen van makers in alle disciplines over hun marktpositie en beroepspraktijk, met een oproep daar snel iets aan te doen.

De plenaire behandeling begint om 16.15 uur. Platform Makers roept op om vanaf 15.15 te verzamelen. Ergens rond vier uur is een fotomoment. Neem paspoort of id-kaart mee!

Platform Makers
Het Platform Makers is het samenwerkingsverband van de beroepsorganisaties en vakbonden van auteurs en uitvoerend kunstenaars. Ook FNV KIEM is erbij aangesloten. Het platform heeft als doel het versterken van het auteursrecht en het verbeteren van de onderhandelingspositie van makers ten opzichte van producenten en opdrachtgevers. Platform Makers treedt op als woordvoerder en aanspreekpunt namens de aangesloten belangenorganisaties.

_____     _____   __    __     ___     _    _    __   __
 / ____||  |  ___|| \ \\ / //   / _ \\  | |  | ||  \ \\/ //