Toneelschuur Haarlem meest gastvrij voor artiesten

woensdag 10 september 2014 / Redactie / geen reacties

Acteurs en dansers van FNV KIEM hebben de Toneelschuur in Haarlem uitgeroepen tot het theater dat ook aan de achterkant  een gastvrije en warme uitstraling heeft.

De vakgroep Theater en Dans van FNV KIEM heeft hiervoor een speciale prijs ingesteld, de Roel Oostraprijs. De prijs werd vanavond voor het eerst uitgereikt tijdens het Nederlands Theaterfestival  in Amsterdam.

Kantine verdwenen
Acteur Jurre Schreuder, voorzitter van de vakgroep en lid van het FNV-ledenparlement reikte de prijs uit in de Fringetent aan het Amsterdamse Leidsebosje. Terwijl het publiek bij de hoofdingang met open armen wordt binnengehaald, blijkt de sfeer in de theaters aan de achterkant de laatste jaren te verkoelen. “Artiestenkantines verdwijnen of worden duurder, kleedkamers liggen steeds verder weg van de podia, het tocht in de gangen, en zelfs de spiegels laten ons steeds minder zien wat we willen zien“ aldus Schreuder.

FNV KIEM wil daar verandering in brengen door theaters het voorbeeld voor te houden van  Roel Oostra, voormalig directeur van de Lawei in Drachten, vanwege de  warme ontvangst van zijn artiesten. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de kunstenares  Persheng Warzandegan.

_    _      ___      _____    __   __    ____       ___
| \  / ||   / _ \\   /  ___||  \ \\/ //  |  _ \\    / _ \\