Onderzoek praktijk kunstenaarshonorarium

donderdag 28 augustus 2014 / Redactie / geen reacties

Beeldende Kunst Nederland (BKNL) laat onderzoek doen naar de praktijk van het kunstenaarshonorarium in Nederland.

BKNL is een informeel overleg van organisaties, waaronder FNV KIEM, die opkomen voor het belang van beeldend kunstenaars, musea, presentatie-instellingen en galeries in Nederland.

Met dit inventariserende onderzoek wil BKNL inzichtelijk maken welke voorbeelden er zijn van betaling aan kunstenaars door opdrachtgevers, zoals musea maar ook andere instellingen, gemeenten of private opdrachtgevers. Bureau APE gaat het onderzoek uitvoeren. Verschillende bureaus hebben offertes uitgebracht. APE kwam met het beste voorstel, zowel gezien de economische kennis als het inzicht in het veld.

Kunstenaarshonorarium actueler dan ooit
De kwestie van het kunstenaarshonorarium is actueler dan ooit door enerzijds de bezuiniging in de kunsten, die zowel opdrachtgevers als kunstenaars raken, en anderzijds de toenemende vraag aan kunstenaars om cultureel ondernemend te zijn. Maar een overzicht hoe het honorarium er in de praktijk uitziet ontbreekt, net als inzicht in wat goed werkt en als voorbeeld kan dienen. Daarom is besloten tot dit onderzoek, op basis waarvan gekeken kan worden of richtlijnen in de toekomst nodig zijn.

Streven is dat het onderzoek naar het honorarium, waarbij verschillende partijen in het veld zullen worden betrokken, eind oktober is afgerond.

BKNL agendeert urgente vraagstukken en onderwerpen die spelen binnen de beeldende kunst. Het overleg kwam voor het eerst bijeen in 2011 als reactie op de kunstbezuinigingen. Het overleg vindt gemiddeld twee keer per jaar plaats. Bij BKNL zijn de volgende organisaties aangesloten: Platform BK, Museumvereniging, FNV KIEM, Kunsten ‘92, de Beroepsvereniging van Beeldend Kunstenaars (BBK), de Nederlandse Galerie Associatie (NGA) en de belangenvereniging voor presentatie-instellingen De Zaak Nu. Het Mondriaan Fonds faciliteert de bijeenkomsten.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

_    _    _    _     ______    _____      ___