Downloaden uit illegale bron per direct verboden

vrijdag 11 april 2014 / Redactie / 2 reacties

Nederland mag downloaden uit illegale bron niet meer toestaan en moet veel beter de auteursrechten op internet beschermen, zo oordeelde het Europese Hof van Justitie gisteren. Het ministerie van Justitie heeft aangegeven dat downloaden uit illegale bron per direct verboden is.

Nederland moet  van het Europese Hof een juridisch onderscheid gaan maken tussen legale kopieën voor eigen gebruik, bijvoorbeeld het kopiëren van een eigen cd en het vervaardigen van kopieën door downloads uit ongeoorloofde bron, zoals het downloaden van een film.

Op dit moment bestaat zo’n onderscheid in Nederland niet en krijgen auteursrechthebbenden een vergoeding gebaseerd op beide vormen van kopiëren. De schade als gevolg van het illegale downloaden mag nu  niet meer meegerekend worden bij het vaststellen van een thuiskopieheffing.

Stichting Brein
De Stichting Brein, belast met de bestrijding van Piraterij heeft aangegeven niet achter individuele downloaders aan te gaan, maar zich te richten op de aanbieders van auteursrechtelijk materiaal. Gelet op ervaringen uit het verleden verwacht FNV KIEM dat het handhaven hiervan een enorme ‘uitdaging’ gaat worden.

Thuiskopieheffing
Caspar de Kiefte bestuurder bij FNV KIEM verwacht niet dat de tarieven van de thuiskopieheffing nu omlaag gaan of dat de thuiskopieheffing zelfs helemaal wordt afgeschaft. “De heffing is vergelijkbaar met de heffing in andere EU-landen waar al een downloadverbod geldt. En het Hof heeft in zijn uitspraak ook gezegd dat het lidstaten niet vrij staat om de heffing geheel naar eigen inzicht vast te stellen. Er moet in de EU tussen de verschillende lidstaten sprake zijn van coherente en harmonieuze heffingen."

Afschaffing onmogelijk
"Een afschaffing is onmogelijk omdat het overgrote deel van de kopieën die nu gemaakt worden geen kopieën uit illegale bron zijn, maar bijvoorbeeld kopieën van betaalde downloads en kopieën van gekochte of geleende dvd’s en/ of cd’s. De staat heeft de verplichting dat rechthebbenden hiervoor een billijke vergoeding ontvangen. De thuiskopieheffing kan dus alleen afgeschaft  worden als ook de mogelijkheid voor consumenten om überhaupt kopieën te mogen maken uit het wetboek wordt geschrapt. Dit wil niemand en dit  is ook niet te handhaven en dus zal de thuiskopieheffing blijven bestaan.”

Staatssecretaris Teeven heeft de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT) gevraagd om zich opnieuw te buigen over passende thuiskopieheffingen.

Meer informatie over het belang en de al jarenlange strijd rondom de thuiskopieheffing

• Thuiskopie

dinsdag 09 december 2014

Makers moeten normaal gesproken toestemming geven voor gebruik van hun werk. Voor veel makers, acteurs of musici maakt het collectief geïncasseerde rechtengeld verreweg het belangrijkste deel uit van hun inkomsten uit auteursrecht. Er wordt een klein bedrag geïncasseerd voor elk apparaat of drager waarop werken kunnen worden gekopieerd. En … Lees verder

• maandag 30 juni 2014 / INJUSTICE

wat een lulverhaal over dat het europees hof van jusstitie zou zeggen dat de nederlandse wet geen onderschijd maakt en dat er niks over in de wet staat, bij mijn weten staat er al n tien jaar in het wetboek het verschil over thuiskopie en illigale kopie, dit is dus gewoon weer een lulverhaal van de regering om nederlanders verder op te lichten, totdat weer aan het licht komt dat dit weer niet kan en mag en dat deze werkwijze illigaal is wat justitie doet dan zoeken deze gewoon een nieuwe weg maar geld terug of schadevergoeding aan de burger ho maar, dit heeft de regering al lang aan hun eigen huisje en tuintje met onnodig dikke regerings auto met chauffeur uitgegeven. en zo blijft het maar door gaan in dat achtelijke nederlandje, wordt allen wakker en sta op en doe je bek open en zeg eens genoeg is genoeg met die corrupte en mensenrechten zonder inhoudt en wetten die enkel de regering dienen en niemand anders en waar verder geen acht opgeslagen wordt, wat recht is buigt de regering wel even krom voor je, als het hun maar past. zo, is naast belasting onduiken door de burger, het belastinggeld verknoeien niet net zo strafbaar, nee, dan moeten we daar maar eens wat aan gaan doen.

• zondag 15 juni 2014 / Nathan

Bah wat een politiek gezemel weer. De thuiskopieheffing zoals deze er nu is is totaal niet wettelijk, nergens op gestoeld en klopt van geen kant. Wie kan er nou verantwoorden dat je bij een telefoon met 8GB opslag zes keer zoveel moet betalen als bij een harde schijf van 1TB. ik kan daar echt niet tegen. Mijn time capsule is 6 euro duurder terwijl er niet eens een "kopie" wordt opgeslagen. Slechts een niet toegankelijke back-up van de data. Ik kan daar niet zomaar los even bij zoals bij een CD-tje. Nee het is 1 image van mn pc, maar daar moet dan ook weer een "belasting" over geheven worden. bovendien vind ik het raar dat deze niet gezien word als externe opslag, maar als server.

"De heffing is vergelijkbaar met de heffing in andere EU-landen waar al een downloadverbod geldt"

Hoe dan? Een lege DVD kost een consument in Duitsland ongeveer 18 cent per schijfje voor datzelfde schijfje betaal je hier in Nederland 40 tot 60 cent. Bij DEZELFDE winkel nota bene (!!)

Ook zit er nog steeds een verschil tussen DVD-r en +r. Wie heeft dat verzonnen?

"De thuiskopieheffing kan dus alleen afgeschaft worden als ook de mogelijkheid voor consumenten om überhaupt kopieën te mogen maken uit het wetboek wordt geschrapt."

prima. doen we dat. zul je namelijk zien dat dat helemaal niks meer uitmaakt. we leven in een digitaal tijdperk. CD's en DVD's zijn leuk, maar alleen voor de echte verzamelaars. Het gros streakt zijn/haar series tegenwoordig. Zoals gewoonlijk wordt er weer heerlijk achter de feiten aangelopen.

____       ___     _____      ______   _    _      ___
 |  _ \\    / _ \\  |  __ \\   /_   _// | || | ||   / _ \\