Kaalslag orkesten bedreigt cultureel erfgoed

dinsdag 18 maart 2014 / Redactie / geen reacties

In de hele wereld zijn symfonieorkesten en operagezelschappen de dupe van keiharde bezuinigingen. Hiermee wordt een kwetsbaar en waardevol onderdeel van ons cultureel erfgoed bedreigd.

Dat is de kern van de verklaring van Oslo die eind vorige maand is opgesteld door muziekvakbonden uit meer dan dertig landen.  In Griekenland, Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten zijn al orkesten opgeheven. In veel andere landen liggen subsidies onder vuur.

De muziekbonden hebben er begrip voor dat orkesten net als andere sectoren last hebben van de wereldwijde crisis. Maar het verdwijnen van orkesten vernietigt niet alleen banen van musici. Het beperkt daarnaast de toegang tot belangrijke delen van ons culturele muzikale erfgoed.

De bonden doen een oproep aan regeringen om orkesten de nodige middelen te blijven verstrekken, zodat ze hun bijdrage kunnen blijven leveren aan het artistieke, sociale en economische leven.  De muziekbonden, verenigd in de internationale federatie van muzikanten (FIM) gaan de komende maanden hier internationaal meer aandacht voor vragen.

Lees hier de oproep

Conclusies