Helft kunstenaars ziet inkomsten flink afnemen

dinsdag 18 februari 2014 / Redactie / 1 reactie

Bijna de helft van de kunstenaars is er afgelopen jaar financieel flink op achteruit gegaan en zag de inkomsten uit artistieke bezigheden afnemen. Dat blijkt uit onderzoek van FNV KIEM dat vanavond wordt gepresenteerd door NCRV’s opinieprogramma Altijd Wat.

Belangrijkste oorzaak voor de achteruitgang zijn de bezuinigingen op kunst en cultuur. Subsidies nemen af, er wordt minder kunst gekocht, expositieplekken zijn wegbezuinigd en het werkaanbod is kleiner geworden. De meerderheid lukt het niet om daarvoor alternatieve inkomstenbronnen aan te boren. Slechts 37 procent vult gedaalde inkomsten aan met ander werk. Dat kan lesgeven zijn of coachen, maar ook klussen of tuinieren komt voor.

Veel kunstenaars doen een groot deel van hun werkzaamheden gratis. Ze zeggen zo gepassioneerd over hun werk te zijn dat ze het voor lief nemen minder inkomen te hebben. Het overgrote deel weet zeker de rest van het leven door te gaan als kunstenaar. Naast het verkopen van werk is lesgeven de belangrijkste bron van inkomsten voor kunstenaars.

Het onderzoek is afgelopen december gehouden onder leden van FNV KIEM. In totaal hebben 544 leden meegewerkt. Het maakt deel uit van een groot internationaal onderzoek dat nog niet is afgerond.   Lees hier het rapport

• dinsdag 18 februari 2014 / liliansbeelden

Ik heb net vandaag een blog geschreven over dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden door de commissies die je moet afdragen aan galeriehouders. En volgens mij zit de oplossing in het landelijk verlagen van die commissie. http://liliansbeelden.blogspot.nl/

___      ______    ______    _____    __   __