Gemeenten bezuinigen fors op cultuur

donderdag 30 januari 2014 / Redactie / geen reacties

Gemeenten zullen vanaf 2015 naar verwachting 250 miljoen euro minder uitgeven aan cultuur dan ze in 2011 deden.

Die bezuiniging komt bovenop de korting van het rijksbudget voor cultuur met 250 miljoen euro en de bezuiniging op cultuur wordt hiermee verdubbeld.

Forse bezuiniging
Dat heeft onderzoeksbureau Berenschot berekend op basis van een enquête waaraan 65 gemeenten meededen. De gemeenten hebben in 2011-2013 al 170 miljoen euro op cultuur bezuinigd.

De ondervraagde gemeenten verwachten dat daar, na de verkiezingen, 80 miljoen bij komt. Daarmee zouden de gemeentelijke uitgaven aan cultuur in 2015 volgens Berenschot dalen tot 1,74 miljard euro, terwijl die van het Rijk omlaag gaan naar 740 miljoen euro.

Bron: nrc.nl

Persbericht Berenschot
Onderzoek Berenschot

• Bezuinigingen kunst en cultuur