Blog: Nederlandse podia ‘bieden’ langere werkweek

dinsdag 07 januari 2014 / Redactie / 2 reacties

De cao Nederlandse podia regelt de arbeidsvoorwaarden voor werknemers van theaters, schouwburgen, concertzalen, poppodia en festivals. In de sector is grote verontwaardiging ontstaan over het voorstel van de werkgevers om de werkweek te verlengen, aldus FNV KIEM-bestuurder Tanja Schrijver.

Toen de tekstaanpassing van de cao Nederlandse podia zo goed als klaar was, kwamen de voorstellen van de werkgevers eindelijk op tafel. In het begin van het cao-traject had ik onze voorstellen voor de nieuwe cao al ingebracht. Onze belangrijkste voorstellen gingen over de verbetering van de financiële positie van de werknemers: een loonsverhoging van 2 procent, een koopkrachttoeslag van 300 euro netto en verhoging van de eindejaarsuitkering naar 3 procent.

Onze voorstellen werden direct door de werkgevers afgewezen, met als onderbouwing: “Het gaat slecht in de sector en we hebben dus geen geld.”

De voorstellen van de werkgevers verrasten mij, en niet op een positieve manier. Zij stellen voor om in 2014 en 2015 de werkweek te verlengen van 36 naar 37 en vervolgens naar 38 uur per week. In ruil daarvoor bieden ze de werknemers een ‘loonsverhoging’ van ongeveer 2 procent per jaar. Nou heb ik een goed ontwikkeld gevoel voor humor, maar dat schoot hier toch echt tekort!

Op de achterkant van een ‘sigaar-uit-eigen-doos’-je heb ik uitgerekend dat je 3 procent verhoging van je salaris nodig hebt om quitte te spelen als je 1 uur per week meer gaat werken. Dat betekent dus dat de werkgevers je niet alleen vragen om 1 uur per week meer te gaan werken, maar ook nog eens een verlaging van je salaris aanbieden doordat ze maar ongeveer 2 procent salarisverhoging ter compensatie aanbieden.

Dan val je als vakbondsbestuurder toch gewoon van je stoel als je werkgevers zulke voorstellen hoort formuleren?

Volgens de werkgevers heeft het verlengen van de werkweek geen negatieve gevolgen op de werkgelegenheid. Wel zal de flexibele schil kleiner worden. Voor de mensen in die flexibele schil (mensen met een tijdelijk contract, een oproepcontract, een nulurencontract en voor zzp’ers) is dat uiteraard geen positief nieuws.

Daarom heb ik onze leden gevraagd naar hun mening over dit aanbod van de werkgevers. De reacties tot nu toe zijn in grote meerderheid negatief over de voorstellen. De meeste leden willen vasthouden aan onze eigen voorstellen, liever nog een loonsverhoging van 3 procent. De leden willen geen verlenging van de werkweek; ze zijn bang dat de verlenging van de werkweek juist leidt tot een grotere flexibele schil en ontslag voor vaste medewerkers. Sommige leden voelen zich beledigd door de voorstellen van de werkgevers en niet serieus genomen.

Veel leden wensen mij sterkte, wijsheid en succes toe bij de onderhandelingen. Het kan echter nodig zijn om de onderhandelingen kracht bij te zetten door actie te voeren. Als u ideeën heeft voor acties die passen bij de sector, laat het me dan weten.

Ik wens jullie een strijdbaar 2014 met een goede cao en een mooie loonsverhoging!

Tanja Schrijver, bestuurder FNV KIEM

U kunt nog tot en met 12 januari uw mening geven over de voorstellen en suggesties doen voor onze reactie of acties via fnv-kiem.nl/stemmen

• maandag 27 januari 2014 / C.J.A. Braat

Tanja even een vraagje: wat is het verschil tussen theater en podia?
    Als sector kaderlid UGO kijk ik zo af en toe op de website van FNV KIEM.
    Het verschil tussen deze vakgroepen is mij onbekend.

• zaterdag 11 januari 2014 / m j trapman

Misschien is het goed om regelmatig, en aangekondigd, stiptheidsacties te houden? In mijn ervaring werken de meeste technici in de praktijk al langer dan is overeengekomen, omdat er maar al te vaak een beroep wordt gedaan op hun 'hart voor de zaak', om bijvoorbeeld nog nèt even de vrachtwagen vol te krijgen, 's avonds, zodat het gezelschap nog weg kan en niet vast zit in de schouwburg tot de volgende ochtend. etc. etc. Er is geen werkgever in de theaters die niet begrijpt dat hij last zou krijgen van stiptheidsacties.

_____      ___     __   __   _    _     _____      ___
 / ____||   / _ \\   \ \\/ // | || | ||  |__  //    / _ \\