FNV KIEM wil bemiddelen in ruzie over beeldrecht

vrijdag 27 september 2013 / Redactie / geen reacties

Tussen de kunsthandel en beeldrechtorganisatie Pictoright is ruzie ontstaan over het innen van vergoedingen over verkochte kunst.

Volgens het volgrecht moeten kunsthandelaren bij verkoop van een kunstwerk een percentage afstaan aan de kunstenaar of diens erven. Auteursrechtorganisatie ‘Pictoright’ int deze rechten. Een aantal kunsthandelaren weigert hieraan mee te werken. In reactie hierop stapt Pictoright naar de rechter.

Juridische strijd
Dit dreigt uit te lopen op een juridische strijd waar geen van de partijen beter van wordt, zo schrijft FNV KIEM aan de verenigingen van Nederlandse kunsthandelaren. “Slechts juristen en advocaten zijn erbij gebaat dat deze situatie voortduurt. Niet de kunstenaar, niet de kunsthandel en niet het publiek.”

Gesprek
FNV KIEM nodigt de betrokkenen uit voor een gesprek om de meningsverschillen op te lossen. Kunstenaars  hebben recht op vergoedingen volgens het volgrecht. Als er knelpunten in de uitvoering zijn moeten die worden opgelost. Bovendien wil FNV KIEM dat het Volgrecht wordt aangepast. Nu geldt het alleen voor kunstwerken met een waarde van 3.000 euro of meer. FNV KIEM wil dit verlagen naar 1000 euro, zodat meer kunstenaars ervoor in aanmerking komen.

Het initiatief van FNV KIEM voor bemiddeling wordt ook gesteund door enkele ministeries.

Brief aan kunsthandelaren

_    _      ___     __   _     _____                ___