Buma/Stemra gaat Europees samenwerken op gebied van muziekdata beheer

donderdag 08 augustus 2013 / Redactie / geen reacties

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra heeft een overeenkomst getekend voor 5 jaar met de Zweedse organisatie International Copyright Enterprise (ICE).

ICE gaat voor Buma/Stemra de copyright gegevens van muziek verwerken en beheren voor alle muziek die Buma/Stemra vertegenwoordigt, zowel nationaal als internationaal. Deze copyright gegevens hebben auteursrechtenorganisaties nodig om het geld dat zij incasseren voor muziekgebruik te kunnen verdelen over de juiste componisten, tekstschrijvers en uitgevers.

Buma/Stemra treedt hiermee in de voetsporen van STIM (Zweden) en PRS (Engeland), die de eigenaren zijn van ICE en al langer met het systeem werken. Verwacht wordt dat op korte termijn meerdere auteursrechtenorganisaties een samenwerking met ICE aangaan.

Waar in het verleden auteursrechtenorganisaties afzonderlijke databases hadden waar copyright informatie in wordt bewaard, wordt dit nu voor een aantal landen gezamenlijk geregeld. Hierdoor wordt er een grote efficiency en kwaliteitsslag gemaakt. Door de samenwerking hoeven auteursrechtenorganisaties niet meer afzonderlijk gegevens die bij muziek horen in te voeren in een database en te beheren, maar wordt dit centraal door ICE geregeld.

Bron Buma/Stemra

_  _    _    _     _____     _____    _    _     ______