Hoopvolle woorden Bussemaker, nu ook hopen op daden

donderdag 30 mei 2013 / Redactie / geen reacties

Bij de opening van het Nederlands paviljoen van de Biënnale in Venetië zegde cultuurminster Bussemaker gisteren toe meer te gaan investeren in jonge kunstenaars. "I intend to increase investments in the international development of talent", zo meldde ze haar gehoor.

Goed begin
"Dat klinkt als een hoopvol voorschot op de komende visienota van de minister", vindt  FNV KIEM-bestuurder Caspar de Kiefte. "Het kabinetshouding ten opzichte van de cultuursector is kennelijk niet meer zo negatief als dat afgelopen jaren dat het geval was. En dat is een goed begin."

Omslag
"We hopen dat het niet bij woorden alleen blijft. Natuurlijk heeft de sector ook behoefte aan een positief beeld bij het vinden van andere investeerders, maar de overheid kan meer doen, en zou meer moeten doen als ze haar toekomstvisie serieus neemt”, benadrukt De Kiefte. "Behalve financiële investering in het buitenlands succes van de Nederlandse jonge top, moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat Nederland, voor de vormgeving van de toekomstige samenleving, genoeg hele creatieve geesten in kan zetten. Want die ambitie klinkt duidelijk door in Bussemakers speech." In haar openingsrede onderstreepte Bussemaker dat ze verwacht dat de creatieve sector in onze samenleving een belangrijke rol zal (moeten) gaan spelen bij de innovatie van de maatschappij en het vinden van nieuwe oplossingen richting economische voorspoed.

Randvoorwaarden
De Kiefte: "FNV KIEM probeert nu al geruime tijd bij de politiek onder de aandacht te krijgen dat onderzoek uitwijst dat juist in de creatieve sector de inkomens ver achterblijven. Het hoeft de overheid helemaal niet veel geld te kosten om te helpen de randvoorwaarden te verbeteren, zodat deze creatieven zich niet genoodzaakt zien te stoppen met hun creatieve arbeid of de vlucht te kiezen naar het buitenland. De aanpassing van de regels rond starters- en zelfstandigenaftrek zal juist de creatieven, met hun relatieve lage inkomens, hard raken. Zorg ook dat uurtarieven door te strenge mededingingsregels geen 'race to the bottom' blijven. Help bij betere aansluiting van aanbod op vraag, door te grote toestroom van afgestudeerden te beperken en de sector te ondersteunen om de vraag te stimuleren. Kortom: voeg de daad bij het woord!"

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

______      ___     _    _    _    _      _____    ______