Cloudspeakers gaat Buma/Stemra betalen voor muziek

woensdag 21 april 2010 / Redactie / geen reacties

Online muziekplatform Cloudspeakers heeft een akkoord gesloten met Buma/Stemra over de afdracht van vergoedingen voor het gebruik van muziek op zijn website. Dat maakten de twee partijen dinsdag 20 april bekend in een persbericht. Cloudspeakers is een muziekplatform dat online recensies, audio en video van popmuziek verzamelt. Muzikanten, componisten en muziekuitgevers krijgen dankzij de overeenkomst een vergoeding voor de muziek die Cloudspeakers op de site gebruikt.

Legale dienst
Volgens Cloudspeakers is de overeenkomst van belang voor het bedrijfje, waarin V-Ventures (het voormalige Veronica) heeft geïnvesteerd. "Nu we met deze overeenkomst een volledig legale dienst aanbieden, hebben we een veel betere positie in gesprek met zakelijke partijen die diensten van Cloudspeakers willen afnemen," zegt directeur Chris Bol.

Kritiek
Buma/Stemra - dat de rechten voor de aangesloten muzikanten int - publiceerde in oktober een brochure waaruit bleek dat de organisatie een vergoeding wilde eisen van websites die muziek embedden op hun pagina's, bijvoorbeeld in de vorm van een Youtube-filmpje. Dat plan leidde tot veel kritiek van webloggers, maar ook vanuit de Tweede Kamer. Verschillende partijen stelden kamervragen over de kwestie. Ze vreesden onder meer dat ouders hoge rekeningen zouden ontvangen als hun kinderen een muziekclipje op hun Hyvespagina zouden posten.

Particulieren
Buma/Stemra besloot - onder druk van minister Hirsch Ballin van Justitie en toenmalig staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken - voorlopig af te zien van het voornemen vergoedingen te innen voor het embedden van muziekclips door particulieren op bijvoorbeeld niet-commerciële weblogs. Wel probeert de organisatie afspraken te maken met commerciële partijen, zoals videosites. Het nog jonge bedrijfje Cloudspeakers betaalt voor het gebruik het tarief voor commerciële kleingebruikers. De hoogte van de vergoeding varieert op basis van het aantal keren dat een filmpje wordt bekeken. De overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd.

Eerder sloot Buma/Stemra een overeenkomst met Googles videosite Youtube, die een looptijd heeft van "een aantal jaren". Youtube betaalt daarvoor een vast bedrag, waarvan de hoogte niet is bekendgemaakt. Buma/Stemra is volgens een woordvoerster nog met "tientallen" partijen in gesprek. Om welke partijen dat gaat, wil de organisatie niet zeggen.

Bron: nu.nl

_    _     _____    __   __    ____       ___