/ Kiem Nieuws

RSS

Popwereld maant Den Haag tot investeren in talent



woensdag 10 april 2013 / Redactie / geen reacties

Een beschermde status voor tien poppodia, verplicht muziekonderwijs, en meer en goedkopere broedplaatsen en oefenruimtes.

Voor deze en andere ideeën pleitten popmuzikanten als Tim Knol, Kyteman en Blaudzun tijdens de ‘PopTop’ die de Tweede Kamer vandaag hield. “Geen top zonder brede basis”, zo verwoordde één van de genodigden het. En: “Geen subsidie, maar investeren”.



Talentontwikkeling
Bestuurder Caspar de Kiefte, namens FNV KIEM bij de bijeenkomst betrokken, was tevreden over die eensluidende nadruk op talentontwikkeling. “Het werd de Kamer daarnaast heel duidelijk gemaakt dat regelingen die voor popmuziek beschikbaar zijn bij het Fonds Podiumkunsten beter en meer aansluitend op de praktijk ingezet kunnen worden. Zo’n Canadees initiatief is een ander voorbeeld dat werd aangehaald vandaag: de opbrengst van commerciele verkoop van radiofrequenties ten goede laten komen aan talentontwikkeling en exportbevordering van bands. Dat zet echt zoden aan de dijk.”

Modernisering auteursrecht
Opvallend was het feit dat Eric van Eerdenburg (directeur Lowlands) een pleidooi hield voor legalisering van gebruik van beschermd materiaal op internet, waarbij vergoeding van rechthebbenden collectief geïnd zou kunnen worden via het internetabonnement. Een rechtstreekse steun voor het plan dat eerder door FNV KIEM, Ntb en de Consumentenbond werd gedaan ter modernisering van het auteursrecht.

Maar ook op individueel niveau moet de makers mogelijkheden geboden worden. Zoals Anita Verheggen van de Ntb mede namens FNV KIEM inbracht: “Geef muzikanten de mogelijkheid om geld te verdienen met hun artistieke producten. Dat betekent bijvoorbeeld dat het auteurscontractenrecht voor makers gunstiger geregeld moet worden.”


De hoorzitting werd gehouden op initiatief van de PvdA en de SP, om van de popsector zelf te horen hoe de Nederlandse popmuziek in binnen- en buitenland een boost te geven.

Print deze pagina

/ Kiem Reacties

 
  _____      ___      _  _      ___      _  __   __   __  
 |__  //    / _ \\   | \| ||   / _ \\   | |/ //  \ \\/ // 
   / //    / //\ \\  |  ' ||  / //\ \\  | ' //    \ ` //  
  / //__  |  ___  || | .  || |  ___  || | . \\     | ||   
 /_____|| |_||  |_|| |_|\_|| |_||  |_|| |_|\_\\    |_||   
 `-----`  `-`   `-`  `-` -`  `-`   `-`  `-` --`    `-`'