Plan KNAW voor Kunstraad een “welkom signaal”

woensdag 06 maart 2013 / Redactie / geen reacties

FNV KIEM is enthousiast over het plan van KNAW-president Hans Clevers om een Kunstraad in het leven te roepen. Deze raad met topkunstenaars moet, net zoals de academie dat doet met topwetenschappers, gesprekspartner voor de overheid zijn in het vormgeven van het cultuurbeleid.

“Een goed plan en een welkom signaal”, zegt KIEM-bestuurder Caspar de Kiefte. “De kunsten zijn de laatste jaren behoorlijk in de verdrukking door de grootscheepse cultuurbezuinigingen. Het debat over nut en wenselijkheid van cultuurbeleid lijkt alleen nog maar te draaien om wel of geen subsidie geven. Er moet weer aandacht komen voor de innovatieve en creatieve kracht van kunst. En voor de maatschappelijke en economische betekenis daarvan.”

De beoogde Kunstraad moet gaan bestaan uit uit individuele kunstenaars in plaats van uit bestuurders of zakelijk leiders, kennen we in Nederland niet meer. De Kunstraad zal gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen. De KNAW pleitte ook onder voorgangers van Clevers voor een kunstraad.  De Kiefte: “We hopen natuurlijk dat het ditmaal wel lukt. Juist het feit dat dit initiatief van buiten de cultuursector is een mooie steun in de rug.”

Eerder al pleitten gezaghebbende buitenstaanders als Alexander Rinnooy Kan al voor het benutten van de economische potentie van de sector. “Zo groeit langzamerhand het besef dat de kunstensector niet een zielige sector is, maar een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het innoveren en versterken van de Nederlandse economie.”

_    _      ___                 ___      _  __     ___
| || | ||   / _ \\      ___     / _ \\   | |/ //   / _ \\