'Oude' thuiskopiestelsel: niet zomaar heffing op alle cd's en dvd's

woensdag 20 februari 2013 / Redactie / geen reacties

Het is niet toegestaan zomaar op alle lege cd's en dvd's een thuiskopieheffing in te voeren. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. Omdat downloaden in Nederland niet verboden is, geldt een thuiskopieheffing. Dat betekent dat op alle lege cd's en dvd's een heffing betaald moet worden om auteursrechthebbenden te compenseren voor misgelopen inkomsten als gevolg van downloaden.

Volgens de rechtbank mag niet zomaar een heffing ingesteld worden op alle cd's en dvd's. De heffing mag namelijk alleen gelden voor consumenten en niet voor professionele personen.
“Dat is niet helemaal onverwacht en lijkt in lijn met een eerdere uitspraak van het Europese Hof van Justitie, waarin een uitzondering voor (aantoonbaar) professioneel gebruik is bepaald," zegt Caspar de Kiefte, bestuurder bij FNV KIEM.

Bedragen

Stichting de Thuiskopie had een rechtszaak aangespannen tegen Imation, importeur en verkoper van cd's en dvd's. Imation weigerde een heffing af te staan en is door de rechtbank dus in het gelijk gesteld. De partijen moeten opnieuw voor de rechter verschijnen om vast te stellen welke bedragen alsnog gevorderd mogen worden. Het is nog onduidelijk welke invloed de uitspraak van de rechter heeft op de vernieuwde thuiskopieheffing die sinds 1 januari van dit jaar geldt. Sindsdien geldt ook een heffing op bijvoorbeeld smartphones, tablets en laptops.

Downloaden wel of niet toestaan
De Kiefte: “Voor lege dragers, waarvan niet kan worden aangetoond dat het voor professioneel gebruik bestemd is, dient gewoon de vastgestelde heffing worden betaald. Het wachten is wat ons betreft nu vooral op de nog komende antwoorden van het Europese Hof, waaruit duidelijk moet worden of downloaden wel of niet is toegestaan, en zo ja of het toegestaan is dat dit downloaden een rol speelt bij de totstandkoming van de hoogte van de heffingen.”

_  __     ___    __    __    _____                ___
 | |/ //   / _ \\  \ \\ / //  |  ___||   ____      / _ \\