Teeven gooit de handdoek: geen downloadverbod

woensdag 06 februari 2013 / Redactie / geen reacties

Staatssecretaris Fred Teeven laat zijn langgekoesterde wens tot downloadverbod definitief varen, zo schrijft hij de Tweede Kamer. Daarmee blijft de thuiskopieheffing ook na 2013 voorlopig in stand, een heffing op dragers als lege cd's en dvd's, maar ook pc's, tablets en smartphones.

Eind 2012 stemde een Kamermeerderheid al voor de motie-Verhoeven/Oosenbrug, die het kabinet vroeg om het downloadverbod te laten vallen. Eerder leek politieke ruimte voor een downloadverbod toen de PvdA aangaf een verbod niet uit te sluiten.

Auteursrechtorganisatie Stichting Brein laat overigens in een reactie weten het downloadverbod nog niet als verloren te beschouwen, aangezien het Europese Hof van Justitie zich, op verzoek van de Hoge Raad momenteel nog buigt over het Nederlandse downloadverbod. De Hoge Raad wil weten of het feit dat downloaden uit illegale bron in Nederland is toegestaan in strijd is met het Europees recht.

Link naar kamerstuk over dit onderwerp.

• Thuiskopie

dinsdag 09 december 2014

Makers moeten normaal gesproken toestemming geven voor gebruik van hun werk. Voor veel makers, acteurs of musici maakt het collectief geïncasseerde rechtengeld verreweg het belangrijkste deel uit van hun inkomsten uit auteursrecht. Er wordt een klein bedrag geïncasseerd voor elk apparaat of drager waarop werken kunnen worden gekopieerd. En … Lees verder

______   __   __             _    _     _____    _    _