Betere contracten voor acteurs 'The Hobbit'

vrijdag 09 november 2012 / Redactie / geen reacties

In Nieuw-Zeeland waren problemen met de contracten van freelancers voor het mega filmproject ‘The Hobbit’ van regisseur Peter Jackson. Warner Bros dreigde zelfs de hele productie weg te halen uit Nieuw-Zeeland, waardoor veel werkgelegenheid verloren dreigde te gaan.

In april 2012 werd een document openbaar gemaakt waaruit bleek dat Warner Bros zonder visum en werkvergunning freelancers voor 14 dagen naar Nieuw-Zeeland kon halen. Dit was overeengekomen met de Nieuw-Zeelandse regering die speciaal voor Warner Bros in het geheim de wetten had aangepast.

Geen bescherming
Zonder werkvergunning en visum hadden freelancers geen enkele bescherming meer. Als bijvoorbeeld het contract eigenlijk een verkapte werkovereenkomst was (werkgever-werknemer) verhouding dan zou de wet hen niet beschermen. Daarnaast zouden de acteurs met hun contracten al hun rechten kwijt zijn zonder compensatie.

Gevecht
Een kleine Nieuw-Zeelandse vakbond gaat het gevecht aan met behulp van andere internationale vakbonden en ook de FIA (organisatie waarin veel internationale vakbonden voor acteurs en dansers verenigd zijn) gaat zich ermee bemoeien. De FIA stuurt brieven en schakelt na dreigementen van het verplaatsen van het filmproject andere Engelstalige vakbonden in (Equity UK, SAG Canada, etc.) om dit project te boycotten. Deze vakbonden spreken af dat niemand van hun leden een contract zal tekenen voordat Warner Bros met betere contracten komt.

Contracten verbeterd
De uitkomst is dat de contracten sterk worden verbeterd en dat het project in Nieuw-Zeeland blijft. Jennifer Ward-Lealand, actrice en voorzitter van de Nieuw-Zeelandse vakbond heeft twee maanden enorm onder druk gestaan. Ze heeft de hele Nieuw-Zeelandse en internationale media over zich heen gekregen en ook Peter Jackson die heel hard riep dat het belachelijk was wat de acteurs aan het doen waren. Ook haar familie heeft het flink te verduren gehad.

Internationale samenwerking
Met veel steun van FIA en de andere vakbonden heeft ze het kunnen volhouden en een fantastisch resultaat gehaald. Daarnaast is het ledenaantal van haar kleine jonge vakbond explosief gestegen van 200 naar 500 leden.

Lees hier het verslag van de Euro en World FAI van september

____       ___     _    _     _____                ___