Rotterdam presenteert cultuurbezuinigingen

woensdag 05 september 2012 / Redactie / geen reacties

Het Rotterdamse Havenmuseum wordt 4 ton gekort op zijn jaarlijkse gemeentelijke subsidie en het Luxor Theater zelfs op termijn 2,4 miljoen euro. De Rotterdamse popsector wordt daarentegen grotendeels ontzien, evenals instellingen voor jongeren als het Theater Hofplein en Digital Playground. Dat blijkt uit het cultuurplan voor de komende jaren, dat wethouder Antoinette Laan (VVD) bekend heeft gemaakt.

Knauw voor cultuur
In totaal kort Rotterdam ongeveer 14 procent op haar budget voor kunst en cultuur. Het merendeel van de culturele instellingen gaat dat de komende jaren voelen. “Daarmee krijgt de Rotterdamse culturele sector weer een nieuwe knauw te verwerken, na de klap van de landelijke cultuurbezuinigingen dit voorjaar”, aldus bestuurder Inger Minnesma van FNV KIEM. “Dat is zuur voor de Rotterdamse cultuurliefhebber, maar vooral schrijnend voor al diegenen die met hun creatieve talent hun brood proberen te verdienen. Die vervallen veelal tot freelancer tegen bodemtarief of bijstandsgerechtigde zonder veel baanperspectief.”

Popsector
Het stadsbestuur volgt in grote lijnen het advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. Wel is een aantal andere keuzes gemaakt, nadat diverse gemeenteraadsfracties hun zorgen uitten over het voortbestaan van de Rotterdamse popsector. Zo behouden -  ondanks een negatief advies - Jazzpodium BIRD, de Popunie, World Music en Dance Centre en Music Matters een deel van hun gemeentelijke subsidie.

Kapot
Het Havenmuseum krijgt komende jaren per jaar 1 miljoen euro, ruim 4 ton minder dan het museum de afgelopen jaren kreeg. Medewerkers en sympathisanten hebben diverse keren geprotesteerd tegen de bezuinigingen. De directie waarschuwde dat het museum ‘kapot zou gaan’ als de subsidiekorting door zou gaan. De subsidie van  het Luxor Theater gaat op termijn van 3,5 miljoen euro naar 1,1 miljoen euro. De korting wordt pas na 2015 echt gevoeld, omdat het theater in 2013 en 2014 ruim 2 miljoen euro extra kapitaal gestort. Om het theater te helpen commerciëler te werken, stelt  de gemeente bovendien de komende jaren 450.000 euro beschikbaar.

Bovengemiddeld bezuinigd
Met de 14% korting steekt Rotterdam negatief af bij het landelijk gemiddelde. Organisatie-adviesbureau Berenschot rekende deze zomer voor dat Nederlandse gemeenten gemiddeld 9% bezuinigen op hun cultuurbudget.

______   _    _     ______   _    _     _____      ___
 /_   _// | || | ||  /_____// | || | ||  / ____||   / _ \\