Vervolgadvies Raad van Cultuur

dinsdag 14 augustus 2012 / Redactie / geen reacties

De Raad van Cultuur bracht op 13 augustus jl. een vervolgadvies uit over de subsidieaanvragen voor de periode 2013-2016.

Orkesten
De raad adviseert aan staatssecretaris van Cultuur, Halbe Zijlstra om het Orkest voor Zuid-Nederland, een fusie van het Brabants Orkest en het Limburgs Symfonie Orkest jaarlijks zeven miljoen euro toe te kennen.

Beeldende kunst
De raad oordeelt ook positief over het nieuwe samenwerkingsplan van de Rijksacademie en De Ateliers, de twee postacademische instellingen voor beeldende kunst. Zij zouden samen 1,5 mijoen euro aan subsidie moeten ontvangen.

Theater
Twee jeugdtheaters waaronder Het Houten Huis in Groningen het Nationaal Toneel in Den Haag zouden ieder 500.000 moeten krijgen.

Kunsteducatie en Amateurkunst
De Raad voor Cultuur adviseert  om de Stichting Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst een subsidiebedrag toe te kennen van € 4.760.000.

Daarnaast is er onder andere geld voor het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en de creatieve industrie

Lees hier het advies

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015