Nederlandse crowdfunding website behaalt miljoen euro aan donaties

donderdag 09 augustus 2012 / Redactie / geen reacties

De website voordekunst.nl, de eerste Nederlandse crowdfunding website voor kunstprojecten, heeft in anderhalf jaar tijd € 1.000.000 aan donaties opgehaald. Sinds de lancering op 4 november 2010 is voordekunst uitgegroeid tot de grootste crowdfunding website van Nederland.

Voordekunst is een online platform waar kunstenaars hun projecten promoten en het publiek kan kiezen aan welk kunstproject het een bijdrage wil leveren. Per project wordt aangegeven hoeveel geld de makers nodig denken te hebben en hoeveel geld er reeds gedoneerd is. In anderhalf jaar tijd zijn er 118 projecten succesvol gefinancierd en hebben meer dan 7600 donateurs gezamenlijk € 1.000.000 aan donaties bijeengehaald.

De donateurs zijn vooral particulieren, maar ook bedrijven – groot en klein – schenken aan voordekunst. Het voordeel is dat mensen precies weten waar hun geld naartoe gaat. Elke donateur krijgt ook iets terug, zoals een uitnodiging voor de opening of een tekening van de kunstenaar. De kunstenaars houden hun donateurs ook op de hoogte van de voortgang. Op deze manier raakt het publiek betrokken bij het kunstproject aldus Roy Cremers, initiator van voordekunst.

Roy Cremers: “Het is erg leuk om te zien dat sommige donateurs al aan meerdere projecten hebben gegeven. Wij zetten ons de komende tijd in om deze groep trouwe donateurs te laten groeien en nog meer bij voordekunst te betrekken. Daarnaast zullen we ons inspannen om kunstenaars en kunstinstellingen nog beter te begeleiden bij hun crowdfunding campagnes”.

Bron: artlisting

_____       ___     ______    __   __   _    _      ___