Fonds velt vonnis: het drama is nu compleet

donderdag 02 augustus 2012 / Redactie / geen reacties

Met de bekendmaking van de het subsidiebesluit van het Fonds voor Podiumkunsten is het vonnis geveld over het voortbestaan van vele Nederlandse culturele instellingen en over de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van duizenden medewerkers in de sector. “Het drama is nu compleet”, zegt bestuurder Inger Minnesma van FNV KIEM. “Na de amputatie van de cultuurbudgetten door Rijk en gemeenten, eerder dit jaar, is dit nu de nekslag voor de sector.”

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2013 nog maar aan 80 instellingen een meerjarige activiteitensubsidie; slechts de helft van de positief beoordeelde aanvragen. Financiële steun aan gerenommeerde instellingen als De Appel, het Toneel Speelt, het Nieuw Ensemble en het Theaterfestival Boulevard is geschrapt. FNV KIEM schat dat 40% van de werkgelegenheid in de culturele sector door het bezuinigingsbeleid verloren gaat.

Stille ramp
Voor de cultuur in Nederland zijn de bezuinigingen een hard gelag, zegt Minnesma. “Al die gezelschappen en festivals die hun deuren moeten sluiten. Dat heeft niet alleen grote gevolgen voor het culturele aanbod, maar ook voor talloze toeleveranciers en technici. En de evenementen-, toeristen- en horecasector gaat ook de zure vruchten plukken van al die opgedoekte festivals.” Een stille ramp is volgens Minnesma de werkgelegenheid en werkzekerheid van al die medewerkers die verbonden zijn aan instellingen die nu zeggen zonder subsidie ‘ gewoon door te gaan’. “Dat is natuurlijk een prachtig streven, maar je kan wel op je vingers natellen wat dat betekent voor de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers. Velen zullen in een geforceerde zelfstandigheid belanden: hetzelfde werk doen, maar dan voor een minimaal zzp-tarief, waar geen pensioenopbouw of arbeidsongeschiktheidspolis af kan. De klok gaat daarmee weer dertig jaar terug, toen je ook zonder enige arbeidsvoorwaarde in de kunstsector werkte.”

Demissionair
Minnesma vindt het opvallend dat het Fonds weliswaar kritisch is over de “ ongemeen grote schade” die het bezuinigingsbeleid van staatssecretaris Zijlstra aanbrengt aan de Nederlandse kunstensector, maar tegelijkertijd wel medewerking er aan verleend. “Je kan je afvragen of het Fonds ondanks die kritiek deze politieke keuze van een inmiddels demissionair kabinet zo loyaal had moeten uitvoeren.”

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

_  __    ______   __   _     _____     _____    _    _