Weinig cultuureducatie op basisscholen

vrijdag 29 juni 2012 / Redactie / geen reacties

Het rapport Cultuureducatie: leren, creëren, inspireren! dat op 28 juni door de Onderwijsraad en de Raad van Cultuur aan demissionair staatssecretaris Zijlstra (OCW) is aangeboden laat zien dat de laatste decenna het kunstonderwijs op de meeste basisscholen steeds meer een ondergeschoven kindje is geworden.

Meer deskundigheid op school
Om het tij te keren pleiten de raden onder andere voor meer deskundigheid op school, het aanstellen van een 'cultuurexpert' op iedere basisschool en het ontwikkelen van een referentiekader.
Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat alle kinderen tijdens hun basisschoolperiode in aanraking komen met cultuur en voldoende kunstonderwijs krijgen.

Geen extra geld
De staatssecretaris trekt geen extra geld uit voor de nieuwe schoolfunctie en vindt dat de 10.90 euro per leerling, per jaar die iedere school krijgt hiervoor gebruikt kan worden.

Bron: Volkskrant

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder