Presentatie eerste jaarboek kunst- en cultuurprijzen

maandag 15 maart 2010 / Redactie / geen reacties

Op donderdag 18 maart neemt Els Swaab, voorzitter Raad voor Cultuur, het eerste exemplaar van Dutch Heights - het nieuwe jaarboek over Nederlandse kunst- en cultuurprijzen - in ontvangst. Aan de hand van het werk van laureaten uit 2009 geeft deze uitgave een actueel overzicht van het culturele klimaat in Nederland. De boekpresentatie is onderdeel van een bijeenkomst over de (internationale) betekenis van kunstprijzen, georganiseerd door SICA, Stichting Dutch Heights en de Grafische Cultuurstichting. Hierin zal Bas Heijne een gesprek leiden met Lex ter Braak, directeur van het Fonds BKVB; Ans Markus, Kunstenaar van het Jaar 2009; Bert Natter, winnaar van de Selexyz Debuutprijs 2009 en Robin de Raaff, winnaar van de Buma Toonzettersprijs 2009.

Nederland kent meer dan 700 kunst- en cultuurprijzen. Uit deze veelheid aan bekroningen is nu voor het eerst een selectie op jaarbasis gemaakt, van onderscheiden architectuur, beeldende kunst en design tot muzikale en literaire hoogtepunten. Los van de min of meer gevestigde namen belicht Dutch Heights ook kunstenaars die in 2009 een debuut- of aanmoedigingsprijs ontvingen. Tien drukkers en diverse grafische toeleveranciers verleenden hun medewerking aan de totstandkoming van het boek dat voortaan elk jaar zal verschijnen. Het ontwerp is van de internationaal bekroonde Irma Boom. Het boek telt 576 pagina’s en bevat naast portretten van de laureaten, kernuitspraken van jury’s, fragmenten uit bekroonde literatuur en essays van onder anderen Bas Heijne, Adriaan van Dis en Gary Schwartz.

Meer informatie op de site van www.dutchheights.nl

_  __    _____    __   _      ___                 ___
 | |/ //  |  ___|| | || | ||   / _ \\      ___     / _ \\