Geen verlenging cao Kunsteducatie

donderdag 31 mei 2012 / Redactie / geen reacties

Op 30 mei jl. hebben de vakbonden, waaronder FNV KIEM, moeten constateren dat er met de werkgeversorganisatie Kunstconnectie geen acceptabele nieuwe cao meer was af te sluiten.

Dit ondanks verschillende pogingen van de vakbonden om de onderhandelingen vlot te trekken. Dit betekent dat de cao Kunsteducatie niet zal worden verlengd.

Wat betekent dit?
De cao Kunsteducatie blijft na 1 januari 2012 gelden voor de werknemers bij wie in de arbeidsovereenkomst staat dat de cao Kunsteducatie van toepassing is.

Omdat er geen nieuwe cao is afgesproken, gelden de uitzonderingen op de wet flexibiliteit en zekerheid niet meer. Dit houdt in dat medewerkers binnen een periode van drie jaar niet meer dan drie opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd kunnen krijgen.

Nieuwe arbeidsovereenkomst
Werknemers die door hun werkgever een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt aangeboden moeten oppassen. De oude cao werkt namelijk niet door in nieuwe arbeidsovereenkomsten.

Zp’er worden
Sommige werkgevers zullen medewerkers aanbieden om verder te gaan als zp’er. FNV KIEM raadt deze mensen aan om eerst contact op te nemen met onze juridische helpdesk (telefoon 0900 – 36 854 36) voordat zij beslissen. Dit omdat de overstap van werknemer naar zp’er binnen dezelfde sector of instelling nogal wat juridische en fiscale risico’s met zich meebrengt.

Ook hebben zp’ers geen recht op werknemersverzekeringen in het kader van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, ziektekosten en pensioen. Daarnaast moeten zij een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid afsluiten.

Brochure zp’ers in de kunsteducatie
FNV KIEM heeft een handige brochure ontwikkeld over zp’ers in de Kunsteducatie. Brochure downloaden.

______   __   __    ______   __   __    ____       ___
 /_   _//  \ \\/ //  /_   _//  \ \\/ //  |  _ \\    / _ \\