Beeldende kunst terug naar 6% btw: wat doet FNV KIEM?

donderdag 10 mei 2012 / Redactie / geen reacties

Eind april, met het sluiten van het zogeheten “Lente-akkoord”, werd duidelijk dat er belangrijke verschuivingen komen vanaf 2013 in de btw-heffing op cultuur: waar de podiumkunst terug gaat naar het aloude 6%-tarief, wordt beeldende kunst geconfronteerd met een verhoging naar maar liefst 21%!

FNV KIEM is - zo liet het al onmiddellijk weten na bekend worden van de plannen – fel gekant tegen die fnuikende verhoging. Onbegrijpelijk, oneerlijk, en inconsequent, zo stelt de vakbond. Onbegrijpelijk, want elke inhoudelijke reden voor hogere btw voor beeldende kunst ontbreekt. Oneerlijk, want waarom wel de schade voor podiumkunst herstellen en niet voor beeldend? En inconsequent, want Den Haag eist ondernemerschap van kunstenaars, maar maakt dat tegelijkertijd  fiscaal onmogelijk.

Inmiddels zijn we weer enige weken na de bekendmaking van het begrotingsakkoord. Hoe staat het nu met die plannen? En: wat doet FNV KIEM er op dit moment tegen?

Irene Helle, bestuurder FNV KIEM: “Aan dat zogenaamde Lente-akkoord wordt door de betrokken partijen nog volop geschaafd. Zolang de inkt ervan nog niet droog is zet FNV KIEM zich kort samengevat op drie fronten in. Allereerst roepen we alle beeldend kunstenaar – leden en niet-leden – op om massaal de petitie te tekenen.” De petitie, een initiatief van “Schuilen in het Rijks”, is inmiddels door meer dan 21.000 mensen getekend. FNV KIEM roept ook juist podiumkunstenaars op om hun solidariteit te tonen door de petitie te tekenen.

Maar behalve richting de kunstenaars zelf richt de vakbond zich ook op samenwerking met andere belangenorganisaties. Helle: “We proberen zoveel mogelijk gelijkgestemde organisaties op één lijn te krijgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de
Nederlandse Galerie Associatie, collega-vakbonden en Schuilen in het Rijks. Tot slot -  en daar gaat op dit moment juist heel veel tijd naar toe: we lopen de deur plat in Den Haag. We proberen uiteraard partijen als Groen Links en D’66 te overtuigen van de noodzaak de btw voor beelden terug op 6% te krijgen. Maar we bestoken ook de andere partijen in deze coalitie en zoeken tegelijkertijd samenwerking met oppositiepartijen die buiten het akkoord bleven.”

Het lage btw-tarief van 6% voor de culturele sector werd in het najaar van 2011 verhoogd naar 19%. Sinds de invoering van de maatregel is de consensus gegroeid dat de verhoging meer kost dan dat ze oplevert: het hindert het cultureel ondernemerschap, doet kunstaankopen en bezoekersaantallen dalen en fnuikt de werkgelegenheid in de sector. De overheidseis aan kunstenaars om in eigen inkomsten te voorzien wordt door de verhoging juist fiscaal ontmoedigd.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

__    __     ___                ______     _____   __   __