Blockbusterfonds ondersteunt culturele sector

donderdag 19 april 2012 / Redactie / geen reacties

Er komt een nieuw particulier fonds, het BlockBusterfonds. Dit gaat de culturele sector financieel ondersteunen bij het organiseren van grootschalige culturele evenementen.

Ondersteuning van instellingen

Drie particuliere cultuurfondsen, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSBfonds en de VandenEnde Foundation steken ieder per jaar een half miljoen euro in het Blockbusterfonds, bedoeld om instellingen te ondersteunen met voorfinanciering, kaartafname en marketing.

Daarnaast levert de Bankgiroloterij een bijdrage die kan oplopen tot 10 miljoen euro per jaar. Het fonds is in overleg met de overheid tot stand gekomen. Initiatiefnemer Joop van den Ende bedacht het fonds uit woede over de bezuinigingen op cultuur.

Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), FOAM (Amsterdam) en TwentseWelle (Enschede) zijn de eerste culturele instellingen die een bijdrage ontvangen uit het fonds. Bij elkaar kan het nieuwe fonds, dat is opgericht voor vijf jaar, 57,5 miljoen euro groot worden, denken de initiatiefnemers.

Meer bij NRC

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder