Reisopera naar de rechter om bezuinigingen

donderdag 29 maart 2012 / Redactie / geen reacties

De Nationale Reisopera gaat de landelijke bezuinigingen op cultuur juridisch aanvechten. Door de bezuinigingen moet de Reisopera in ieder geval zijn budget met 60 procent korten.

Dat betekent het ontslag van zo’n honderd medewerkers. Maar het gezelschap kan ook in zijn geheel ophouden te bestaan als de subsidieaanvraag van 3,5 miljoen euro niet gehonoreerd wordt door staatssecretaris Zijlstra (OCW).

Door de ingrijpende cultuurbezuinigingen van de staatssecretaris is er vanaf 2013 buiten Amsterdam slechts ruimte voor één zeer afgeslankte operaproductiekern. De Nationale Reisopera leek het aangewezen gezelschap voor die rol, maar inmiddels heeft het Nederlands Symfonieorkest samen met het Combattimento Consort ook een voorstel heeft ingediend bij Zijlstra.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

______    ______   _    _      _____    _____