Consument gaat niet meer kopen bij downloadverbod

dinsdag 02 maart 2010 / Redactie / geen reacties

Consumenten gaan niet meer films of muziek kopen als er een verbod komt op het downloaden van illegale bestanden. Drie kwart blijft zelfs evenveel downloaden als zo’n verbod er komt, zo blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Multiscope onder duizend Nederlanders. Van de ondervraagden zegt 63 pct niet meer films of muziek in winkels te gaan kopen. Opvallend is wel dat meer jongeren geneigd zijn om iets vaker de portemonnee te gaan trekken dan mensen van 55 jaar en ouder. Ook zeggen meer jongeren te stoppen met downloaden als de pakkans groter is.

Multiscope onderzocht de effecten van een mogelijk downloadverbod in opdracht van de stichting Copyright en Nieuwe Media. Het ministerie van Justitie liet vorig jaar oktober weten te werken aan een downloadverbod om de auteursrechten beter te beschermen. Arnoud Engelfriet van stichting Copyright en Nieuwe Media denkt dat de verkoop van muziek en films meer kans maakt als het legale aanbod op internet verbetert. ‘Mensen zeggen nu vooral te downloaden omdat het gratis is, maar vinden het ook prettig dat het sneller en makkelijker is en dat er kopieerbeveiliging ontbreekt. Gebruiksgemak bij het aanbod kan echt gaan werken. Kijk naar het succes van iTunes‘, zegt Engelfriet.

Bron: ANP/Adformatie online

_    _    __   __   __   __    ______    ______