Overbrugging voor WWIK, maar van overgangsregeling geen sprake

donderdag 19 januari 2012 / Redactie / geen reacties

Kunstenaars die tot 1 januari van dit jaar een WWIK-uitkering kregen, kunnen daar alsnog tot 1 juli aanstaande aanspraak op maken. Dat blijkt uit de “tijdelijke regeling” die staatsecretaris De Krom van Sociale Zaken vandaag in de Staatscourant publiceerde. Doet de staatsecretaris daarmee recht aan de eis van de rechter op 3 januari dat er een “adequate overgangsregeling” moet komen alvorens de WWIK afgeschaft kan worden?

Geen overgangsregeling maar tijdelijke overbrugging
“Beslist niet”, zegt FNV KIEM-bestuurder Inger Minnesma. “Begrijp me goed, ik ben hartstikke blij dat we de overheid via de rechter zo ver hebben kunnen krijgen dat kunstenaars nog een half jaar langer het WWIK-geld krijgen. Maar de rechter spreekt toch echt van een ‘overgangsregeling’, en dat is de vandaag gepubliceerde regeling niet. Dit is niet meer dan een tijdelijke overbrugging.”

Staatssecretaris in hoger beroep
Gelijktijdig met het opstellen van die tijdelijke regeling, ging de staatssecretaris in beroep tegen de gerechtelijke uitspraak. Naar verwachting zal het hoger beroep eind april, begin mei dienen. `De Krom vindt kennelijk dat hij met 6 maanden WWIK-verbrugging voldoende geluisterd heeft naar de rechter. Dan zit hij er naast`, aldus Minnesma. `Een ´adequate overgangsregeling´, zoals de rechter eist, zal toch rekening moeten houden met het afbouwen van financiële verplichtingen die kunstenaars voor langere tijd zijn aangegaan, voordat bekend was dat de WWIK zou worden afgeschaft.”

Kunstenaars gezocht
Menig kunstenaar deed immers lange termijninvesteringen in de verwachting dat hij kon rekenen op 48 maanden WWIK-uitkering. Daarbij gaat het veelal om atelierhuur, productiekosten of investeringen in promotie. FNV KIEM roept deze kunstenaars sinds begin deze week op zich te melden via secretariaat-cbb@fnv-kiem.nl. “Met die reacties in de hand kunnen we aantonen dat het niet `adequaat` is om deze regeling per 1 juli 2012 plompverloren te beëindigen”, zegt Minnesma.

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder

• WWIK