Slim bezuinigen is niet op cultuur bezuinigen

donderdag 01 september 2011 / Redactie / geen reacties

Op 28 augustus werd traditioneel het goedbezochte Paradisodebat gehouden ter afsluiting van de Uitmarkt in Amsterdam. Onder de aanwezigen waren onder andere diverse cultuurwethouders en Tweede Kamerleden.

Gevolgen van het cultuurbeleid
Onderwerp van dit debat waren de gevolgen van het cultuurbeleid van dit kabinet. Voorafgaand aan het debat tussen politici, presenteerden Berenschot en Atlas voor Gemeenten onderzoek over de inkomsten van de cultuursector.

De verwachting is dat de sector in 2013 1 miljard euro aan inkomsten gaat mislopen. Daarbij komt nog het verlies bij aan maatschappelijke waarde.

Gemeenten kiezen wel voor cultuur
Een positief signaal uit het Paradisodebat was dat de gemeenten in veel gevallen wél kiezen voor cultuur, er de waarde van inzien en met regelmaat putten uit De Aantrekkelijke Stad en andere rapporten.

Burgemeester Wolfsen van Utrecht vertelde dat Bol.com pas sinds het kort geleden verhuisd is van Nieuwegein naar het centrum van Utrecht aan goede werknemers kan komen. Maar hij gaf ook aan dat van de € 17,5 mln. die de instellingen in zijn gemeente van het Rijk als subsidie ontvingen, de helft zal verdwijnen. De subsidie aan festivals verdwijnt bijna helemaal. Dus de aantrekkingskracht van zo'n gemeente staat dan meteen onder druk.

Bezuinigingen
De wethouder van Utrecht waarschuwde voor de te drastrische bezuinigingen, die meer kapot zouden maken dan ons lief is. De wethouder wil in 2013 € 2 mln. extra bij dragen aan de sector in zijn gemeente. Hij ziet subsidie dan ook eerder als (een nuttige) investering.

Verslag Paradisodebat

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder