Kabinet: Doek valt voor NHM

woensdag 08 juni 2011 / Redactie / geen reacties

Het Nationaal Historisch Museum (NHM) krijgt vanaf  volgend jaar geen subsidie meer. Staatssecretaris van Cultuur Halbe Zijlstra heeft dinsdag aan de directie van het museum laten weten dat de geldkraan zal worden dichtgedraaid.

Dat lijkt het einde voor het museum (op de foto bij dit artikel: een artists impression van het NHM zoals dat in een eerder stadium bedacht was).

In een reactie liet een teleurgestelde directeur Erik Schilp aan NRC-Handelsblad weten dat het besluit van het kabinet betekent dat het doek valt voor het Nationaal Historisch Museum. De directie zag dit vorige maand al aankomen. Toen bleek dat minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner niet bereid was om geld uit te trekken voor het plan om het museum onder te brengen in paleis Soestdijk. Volgens staatssecretaris Zijlstra vervalt daarmee ook de basis voor subsidie.

Het NHM zou zich aanvankelijk vestigen in een nieuw te bouwen pand naast het Openluchtmuseum in Arnhem. Vanwege de bezuinigingen op kunst en cultuur achtte Zijlstra de bouwkosten van vijftig miljoen voor het museum niet verantwoord en zette het kabinet een streep door de bouwplannen. Ook bleek er in de Tweede Kamer geen meerderheid te zijn die het museum wilde behouden.

Het museum werd in 2008 opgericht met als doel het historisch besef en de kennis van de geschiedenis van Nederland te bevorderden. Dat gebeurde op initiatief van de oud-fractievoorzitters Jan Marijnissen en Maxime Verhagen. Het NHM zit nu tijdelijk in de Zuiderkerk in Amsterdam. Vanuit de kerk organiseert het museum debatten, tentoonstellingen en evenementen. Het kabinet praat vrijdag verder over het museum.

In de Tweede Kamer is inmiddels een spoeddebat aangevraagd over het intrekken van de subsidie door het kabinet.

Bronnen: NRC Handelsblad, Volkskrant

• Bezuinigingen kunst en cultuur

donderdag 26 november 2015

De afgelopen jaren is er veel bezuinigd op kunst en cultuur en hier is nog geen einde aan gekomen. FNV KIEM doet er alles aan om de gevolgen van deze onevenredig grote bezuinigingen zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld het afsluiten van goede sociaal plannen. FNV KIEM bracht ook verschillende partijen bij elkaar om ont… Lees verder