Blog: 1 april

maandag 19 april 2010 / Redactie / geen reacties

De creatieve geesten onder ons hebben zich 1 april weer kunnen uitleven. De dag om eens flink lollig te zijn. Zo ook de directeur van Al Printing in het Brabantse Reusel.

De medewerkers van dit grafische bedrijf kregen in maart een wel heel bijzondere mededeling. Hun directeur had besloten om voor 40 werknemers deeltijd ontslag aan te vragen. Deeltijd ontslag; die kenden wij bij de vakbond nog niet. Maar dat is niet zo gek. Je hoeft de vakbond namelijk niet in te schakelen als je je personeel met deeltijd ontslag ontslaat, aldus de directeur van Al Printing.

Alleen je baan verliezen was volgens de directeur niet genoeg. Daarom bedacht hij dat deze mensen er een concurrentiebeding bij kregen voor een straal van 20 kilometer. Want stel je voor, je baan verliezen en dan bij de buren weer aan de bak gaan. Dat is natuurlijk helemaal niet grappig. Je baan verliezen en in je eigen dorp niet meer aan de bak komen. Dat is pas humor.

Maar naast die 40 slachtoffers van deze grap bleef de directeur nog met de rest van het personeel zitten. Zij konden niet meedelen in de vreugde van het deeltijd ontslag, dus bedacht de directeur voor deze groep een eigen lolletje. Zij werden gedwongen om 5 procent van hun salaris in een solidariteitsfonds te storten. Vanaf nu elke maand. Dus eigenlijk een loonsverlaging. Maar dat klinkt zo onsympathiek. Dus solidariteitsfonds. Dat klinkt bijna alsof de vakbond zelf het heeft verzonnen. Wel graag binnen een week schriftelijk akkoord gaan.

Om ervoor te zorgen dat de grap niet voor 1 april uitlekt en daarmee alle pret verpest, kregen de werknemers te horen dat zij zwijgplicht hadden over dit onderwerp.

Nu zult u misschien denken: “Wat een slechte grap.” Helaas is het werkelijkheid. De werknemers van Al Printing in Reusel kregen deze onzin werkelijk voor hun kiezen. De directeur heeft inmiddels het antwoord van de vakbond gekregen en ik vermoed dat het lachen hem nu wel is vergaan.

Marchien Koster,
Bestuurder en interim-hofnar van FNV KIEM