Moreel beroep op PCM managers

donderdag 16 december 2010 / Redactie / geen reacties

De Centrale Ondernemingsraad van de Persgroep is teruggekomen op een eerder besluit om geen actie te ondernemen tegen het door de Ondernemingskamer geconstateerde wanbeleid bij PCM Uitgevers. Deze week besloot de COR om ‘een moreel beroep te doen’ op de managers om ‘een aanzienlijk deel’ van hun uitkering die ze hebben gehad vanwege de managementsparticipatie- regeling te storten op de bankrekening van een ‘goed doel’.

‘Een juridische procedure om het geld op de bankrekening van de uitgever terug te storten is niet haalbaar,’ zegt de huidige COR-voorzitter Lex Zwanenburg. Vandaar het morele beroep. De COR gaat hierover in januari in overleg met de verschillende vakbonden, waaronder FNV KIEM. Het morele beroep is ook voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de Persgroep, die eerder afzag van juridische procedures tegen het gevoerde ‘wanbeleid’ van de managers van destijds (2004-2007). De Raad van Bestuur zal in januari een reactie geven.

In de tijd dat het Engels/Luxemburgse private equity fund Apax (2004-2007) voor 47,5% eigenaar was van de uitgever van de Volkskrant, Trouw , NRC-Handelsblad, Next en deels het AD ontvingen 27 managers bij de uittreding van Apax in 2007 een uitkering van in totaal 7,9 miljoen euro. De vier hoofdredacteuren en de twaalf adjunct-hoofdredacteuren zagen om principiële redenen van de regeling af. Zevenentwintig van de zestig managers die er voor in aanmerking kwamen niet. De voorzitter van de Raad van Bestuur (van 2006-2007) Ton aan de Stegge ontving 1,9 miljoen euro, Theo Bouwman (voorzitter RvB van 2002-2007) 3,2 miljoen (inclusief vertrekregeling), Philip Alberdingk Thijm ( lid RvB 2006-2007) 1,7 miljoen (incl. vertrekregeling en bonustoekenning), Bert Coenradi (financieel directeur 1998-2006) 578.000 euro, Ben Knapen (lid RvB 1999-2005) 1,5 miljoen (bonustoekenning en vertrekregeling, zag af van managementsparticipatieregeling) en Antonie Zoomers (lid RvB 2000-2006) 1,06 miljoen (alleen vertrekregeling). De overige twintig managers die van de regeling gebruikt hebben gemaakt zijn niet bekendgemaakt door de Ondernemingskamer.

Bron: Villamedia

_____     _    _     ______    _____     _  _    __   __