FNV KIEM bepleit verlenging sociaal plan Persgroep

dinsdag 14 december 2010 / Redactie / 1 reactie

Aan het einde van 2010 loopt het sociaal plan PCM/AD af. De directie van de Persgroep Nederland wil geen nieuw plan. De vakbonden FNV KIEM, NVJ en CNV Media hebben de Persgroep deze week opgeroepen om te komen tot verlenging van het bestaande plan. Dat is volgens de bonden zeer gewenst.

Sociaal plan niet nodig
De Persgroep zegt dat er na het forse banenverlies in de afgelopen tijd geen zware ingrepen zijn te verwachten, en vind het, zo zeggen zij, dus niet nodig nog een sociaal plan te hebben. Maar garanties met betrekking tot de werkgelegenheid worden absoluut niet gegeven. Dat is ook niet zo gek in een bedrijfstak die nog steeds in zwaar weer verkeert. Iedere krantenuitgever is zoekende op het gebied van nieuwe verdienmodellen en kijkt nog steeds kritisch naar de kosten. Reorganisaties, maar dan wel op kleinere schaal, zijn bepaald niet uit te sluiten.

Verlenging sociaal plan
Onder die omstandigheden hebben FNV KIEM, NVJ en CNV Media deze week een beroep op de Persgroep gedaan het bestaande sociaal plan toch te verlengen. Volgens de bonden geeft een sociaal plan rust en duidelijkheid bij werknemers. En daarmee is iedereen gebaat.

Lees hier de brief die deze week verstuurd is aan de Persgroep.

• woensdag 15 december 2010 / Els Bosch

Als er iets nodig is dan is het wel een sociaal plan. 'Wij'(advertentiebedrijf) zijn elke twee jaar gereorganiseerd. Met gedwongen ontslagen en al. Het enige doekje voor het bloeden was dat je kon rekenen op een vergoeding beschreven in het sociaal plan. Het vertrouwen in ondernemers/bestuurders/voorzitters is na Apax behoorlijk geslonken. Ik reken op het fatsoen van de Persgroep om, rekening houdend met een onstuimig verleden, het sociaal plan te verlengen. Zodat wij weer een beetje vertrouwen krijgen in ons bedrijf. Ik reken ook op de FNV die zijn poot een keertje stijf moet houden.
    Met vriendelijke groet,
    Els Bosch