‘Bescherming Wegener tegen Mecom’

maandag 22 november 2010 / Redactie / 1 reactie

De SP wil dat minister Verhagen (EZ) Wegener actief beschermt tegen moederconcern Mecom. Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat de minister topman David Montgomery tot de orde roept.

Zorgen om diversiteit persaanbod
Dat meldde het Nederlands Dagblad zaterdag. Gesthuizen is bezorgd over de diversiteit van het persaanbod in Nederland. Ze vreest verlies van de controlerende macht van de pers. ‘Dan gaat, zoals nu in de Tweede Kamer vaak gebeurt, de incidentenpolitiek overheersen en groeit de kloof tussen burgers en politiek.’

Overheidssteun voor noodlijdende kranten niet uitgesloten
Ze sluit overheidssteun voor noodlijdende kranten niet uit, al is dat volgens haar niet de eerste optie. Het zou via een onafhankelijk fonds moeten gebeuren. ‘Dagbladen zijn geen luxeproduct, maar cruciale onderdelen van een gezonde democratie. Ze controleren de macht. Het is een van de pilaren van onze democratische rechtsstaat, ik vind dat je daar echt voor moet knokken’, aldus Gesthuizen. Het krachtenveld in de economie is uit het lood, stelt ze. ‘Bij aandeelhouders en investeerders ligt de macht. Maar bij hen overheerst vaak kortetermijnbelang. Wat we vaak zien in Nederlandse bedrijven is dat ondernemingsraden niet echt de macht hebben om door te bijten, zoals bij TNT met de postbodes.’

COR Wegener wacht af

Jos van Rijsingen van de Centrale Ondernemingsraad van Wegener zegt in de krant af te wachten, Hij hoort ‘veel geruchten’ dat het goed zou zijn dat Wegener weer in Nederlandse handen komt. ‘Maar er ligt niets concreets. Als die situatie zich aandient, zullen we daar naar handelen. Maar een nieuwe koper kan ook een strenger beleid voeren, met nieuwe reorganisaties, waarbij we als personeel nog weer slechter af zijn.’

Bron: Adformatie

• dinsdag 23 november 2010 / Hanneke Brandsma

Beste Kiemgroep,

Mijn vraag is of er ook een lobby is richting Eerste Kamer.
    Waar de wetten goedgekeurd worden.
    En ook dus de bezuinigingen die de culturele sector met name de podiumkunsten onevenredig zwaar treffen.

hartelijke groeten,

Hanneke Brandsma