Wegener ziet winst fors stijgen

vrijdag 22 oktober 2010 / Redactie / geen reacties

Wegener heeft de winst in het derde kwartaal fors zien stijgen. Maar de uitgever noemt geen exacte winstcijfers. Ook het bedrijfsresultaat nam flink toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Dit kwam voornamelijk door een lager kostenniveau vanwege in 2009 ingezette reorganisaties. Ook profiteerde Wegener van lagere kosten voor grondstoffen en van andere kostenbesparende maatregelen.

Winst en bedrijfsresultaat toegenomen
Een woordvoerder meldt dat zowel de winst als het bedrijfsresultaat met meer dan 45 procent zijn toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Wel daalde de omzet in het derde kwartaal met 7 procent. Dat was onder meer het gevolg van de verkoop van een belang in AD NieuwsMedia en een drukkerij in Den Haag. Wanneer deze effecten uit de cijfers worden gehaald, daalde de omzet met 3 procent.

Advertentieomzet gedaald
Wegener bericht verder in een persverklaring dat de advertentieomzet van de dagbladen in het derde kwartaal met 2 procent afnam vergeleken met een jaar terug. De advertentieomzet bij de huis-aan-huiskranten zakte met 11 procent in vergeleken met vorig jaar. ‘De daling van de advertentieomzet duurt nog voort: voor het totaal van print en online is dit in het derde kwartaal 5 procent’, aldus het bedrijf.
De onderneming gaf aan dat het onzeker is welk bedrijfsresultaat over 2010 wordt gerealiseerd. ‘Doorgevoerde reorganisaties, lagere papierprijzen en aanvullende maatregelen hebben een positief effect op de slagvaardigheid van de organisatie en het kostenniveau van 2010. De ontwikkelingen op de advertentiemarkt blijven echter onzeker.’

Bestuursvacuüm
Ondertussen zit Wegener in een ‘bestuursvacuüm’ nadat Joop Munsterman onlangs plotseling vertrok en de Noor Truls Velgaard door moederbedrijf Mecom is voorgedragen als nieuwe bestuursvoorzitter.

Bron: De Financiële Telegraaf, Adformatie

____       ___     _    _    _    _              _    _