Kartoflex reikt Kartoflex Arbo Trofee 2016 uit

dinsdag 22 maart 2016 / Redactie / geen reacties

Kartoflex heeft op 16 maart jl. tijdens de Algemene Ledenvergadering in het Ampt van Nijkerk voor de tweede keer de Kartoflex Arbo Trofee uitgereikt. De jury besloot dat Clondalkin Flexible Packaging in Grootegast de meest opmerkelijke prestaties op het gebied van arbo heeft laten zien. Intergrafipak en Hellema Verpakkingen die eveneens waren genomineerd, ontvingen een oorkonde voor hun bijzondere inspanningen.

Kartoflex zet zich samen met de partners in het Verbond Papier & Karton al jarenlang zeer actief in voor veilig en gezond werken in de kartonnage- en flexibele verpakkingsindustrie. Met de invoering van de Kartoflex Arbo Trofee vorig jaar besloot Kartoflex samen met de leden een extra stap te zetten om nog meer grip op branche specifieke veiligheidsrisico’s te krijgen. De prijs is een beloning voor die bedrijven die een aantoonbare verbeter- of cultuuromslag hebben gerealiseerd.

Clondalkin Flexible Packaging
Het onafhankelijke comité dat zich onder regie van het Verbond P&K over de nominaties heeft gebogen, is zeer te spreken over de arbo-aanpak van de drie genomineerde bedrijven. De vestiging van Clondalkin Flexible Packaging in Grootegast onderscheidt zich aldus het juryrapport vooral door de grote stappen die zijn gezet met ATEX (zoneringen en maatregelen). Deze hebben gezorgd voor een duidelijke verbeterslag. ‘Clondalkin Flexible Packaging in Grootegast heeft in korte tijd en in opmerkelijk tempo interne systemen aangepast en verbeteringen doorgevoerd. Dat is een zeer krachtige prestatie en een goede basis voor verdere optimalisering.’

FNV: "Prijs is belangrijke stimulans"
"Uit de inzendingen voor de Kartoflex Arbo Trofee blijkt dat de leden veiligheid op de werkvloer zeer serieus nemen’, concludeert Ashna Kamta, bestuurder FNV procesindustrie en lid van het onafhankelijk comité dat de inzendingen heeft beoordeeld. ‘De bedrijven die zich voor deze editie hebben aangemeld, of die door anderen zijn voorgedragen, voeren veiligheid hoog in het vaandel. Ze konden duidelijk laten zien welke stappen zij hebben genomen en waarom deze de veiligheid verbeteren." De FNV-bestuurder, die alle vakbonden binnen het Verbond P&K vertegenwoordigt (FNV Procesindustrie, FNV KIEM, CNV Vakmensen en De Unie), noemt de Kartoflex Arbo Trofee een uitstekend initiatief. "Het is een schouderklopje voor het bedrijf dat een stap extra zet en een stimulans voor het voortzetten van het goede werk. De brancheprijs laat vooral zien dat de sector werkt aan veiligheid op de werkvloer en aan meer transparantie. Daar staan wij 100 procent achter."

Wisselbokaal
Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 16 maart jl. overhandigde Kartoflex-voorzitter Peter Klein Sprokkelhorst, tevens voorzitter van de jury, de wisselbokaal aan Jan Tiemersma van Clondalkin Flexible Packaging in Grootegast. Het bedrijf ontving daarnaast een oorkonde.

______    _    _    _    _     ______    _  _     ______
|      \\ | || | || | \  / ||  /_   _//  | \| ||  /_   _//