Dit jaar 2,6% meer loon voor Audax

vrijdag 18 maart 2016 / Redactie / geen reacties

Goed cao-nieuws tijdens de boekenweek: de 900 medewerkers van Audax (o.a. AKO) krijgen dit jaar een loonsverhoging van 2,6 procent.

De overgrote meerderheid van de leden van FNV KIEM stemde in met de nieuwe cao die loopt tot eind van dit jaar.

In januari kregen de medewerkers al eenmalig 1,1% erbij. Nu komt daar nog een structurele loonsverhoging met terugwerkende kracht bovenop van 1,5% met ingang van 1-1-2016.

Arbeidstijdverkorting blijft

Voor de huidige werknemers blijven de huidige ATV-rechten behouden (ATV=arbeidstijdverkorting). Een aantal andere regelingen zijn toekomstbestendig gemaakt. Als dit besparingen oplevert worden die rechtstreeks in het loon teruggeven aan de groepen werknemers die het betreft.

Audax is uitgever van onder meer de bladen Santé en Vriendin en eigenaar van de 100 AKO-vestigingen in het hele land. Het bedrijf is een zelfstandig mediaconcern en houdt zich bezig met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten in de breedste zin van het woord.

Naast de hoofdvestiging in Gilze heeft Audax ook vestigingen in Amsterdam, Turnhout en Antwerpen.

'Prima resultaat'

Volgens bestuurder Jos Cohen van FNV KIEM is dit een prima resultaat. ‘We zijn hier heel lang mee bezig geweest. Maar gelukkig zijn we er na vele onderhandelingen en in goed overleg uitgekomen.’

Na jaren van verlies heeft Audax volgens de voorlopige cijfers over 2015 voor het eerst weer een bescheiden winst gemaakt. De afgelopen jaren zijn er verschillende saneringsacties en reorganisaties geweest. Het bedrijf kon de afgelopen jaren blijven voortbestaan dankzij de storting van extra financiële middelen door eigenaar Jacques de Leeuw.

_____    _    _    _    _     _____    _____      _____
 /  ___|| | || | || | |  | ||  |  ___|| |  __ \\   |  ___||