48-uursstaking bij blikdrukkerij Ardagh Hoogeveen

dinsdag 27 oktober 2015 / Redactie / 1 reactie

Drukkers en metaalwerknemers bij de drukkerij van Ardagh in Hoogeveen beginnen vanavond met een 48-uursstaking. Volgende week praten grafici op 4 regionale bijeenkomsten over nieuwe acties voor de cao.

De staking bij Ardagh begint om 23.00 uur en duurt tot 23.00 uur donderdagnacht. De stakers verzamelen zich vanavond en morgenochtend in buurthuis De Pompe, Wilhelminaplein 10 in Hoogeveen.

Overwerkstaking
Behalve tot de 48-uursstaking hebben de werknemers tevens besloten tot een overwerkstaking. Die duurt net zo lang tot er weer een cao is. Achtergrond is dat het bedrijf de effecten van eerdere stakingen probeerde op te vangen door overwerk.

Ardagh is een wereldwijd concern met 20.000 werknemers in 25 landen. De fabriek in Hoogeveen bestaat uit drie afdelingen waar blik wordt bedrukt en vervolgens tot bussen verwerkt voor onder andere de verpakking van babyvoeding. Het is de derde keer dat de werknemers het werk neer leggen, eerder gebeurde dat al twee keer voor 24 uur.

Fatsoenlijke loonsverhoging
De grafische sector heeft al ruim 2 jaar geen cao. De 21.000 drukkers en andere grafische werknemers zitten daardoor al die tijd op de nullijn. Drie weken geleden hielden grafici een landelijke stakingsdag en een manifestatie in Utrecht. Daar is een actiecomité gekozen dat nieuwe acties gaat voorbereiden. Die worden volgende week op 4 regionale bijeenkomsten met leden besproken.

Gezien het productieproces valt de Ardaghvestiging in Hoogeveen deels onder de cao Metaal, deels onder de grafische cao. Ook in de metaal zijn de cao-besprekingen vastgelopen. Ook hier eisen de werknemers een fatsoenlijke loonsverhoging en meer zeggenschap over werk- en rusttijden.

Echte banen
Om de vastgelopen onderhandelingen vlot te trekken hebben de bonden op 1 juli een eindbod voorgelegd. Daarin vragen ze een loonsverhoging van 1% per 1 januari 2014, 1,5% per 1 januari 2015 en een eenmalige uitkering van 300 euro. Verder zetten de bonden in op echte banen, waarin mensen meer te zeggen hebben over roosters en werktijden.

Sinds begin juli zijn op verschillende plaatsen acties en werkonderbrekingen gehouden. Door een 24-uurstaking in Den Haag en een werkonderbreking in Apeldoorn zijn grote delen van het Algemeen Dagblad op 31 juli niet verschenen. Ook is onder meer gestaakt bij Ardagh, Roto Smeets Deventer en Graphic Packaging International te Sneek.

• dinsdag 27 oktober 2015 / Succes !

Succes gewenst ! Uiteindelijk moet er weer om de tafel gezeten worden!

_  __     ___     ______     ______    ______     ___
 | |/ //   / _ \\  |      \\  /_   _//  /_   _//   / _ \\