Werkonderbreking bij drukkerij in Sneek

donderdag 01 oktober 2015 / Redactie / geen reacties

Bij drukkerij De Vries in Sneek houden leden van FNV KIEM vandaag van 13.30 tot 14.30 een werkonderbreking. Aanleiding is het cao-conflict in de grafische industrie.

De grafische sector heeft al ruim 2 jaar geen cao. De 21.000 drukkers en andere grafische werknemers zitten daardoor al die tijd op de nullijn.

De werknemers van drukkerij De Vries willen met deze werkonderbreking, in aanloop naar de actiedag van 8 oktober, een signaal afgeven dat het hun ernst is om te komen tot een goede cao. De werkonderbreking duurt in principe een uur.

Stakingsdag
FNV KIEM heeft 8 oktober uitgeroepen tot actiedag en heeft al zijn leden in de grafische industrie opgeroepen om dan het werk neer te leggen en naar Utrecht af te reizen. Stakers kunnen zich hier aanmelden.

Echte banen
Om de vastgelopen onderhandelingen vlot te trekken hebben de bonden op 1 juli een eindbod voorgelegd. Daarin vragen ze een loonsverhoging van 1% per 1 januari 2014, 1,5% per 1 januari 2015 en een eenmalige uitkering van 300 euro. Verder zetten de bonden in op echte banen, waarin mensen meer te zeggen hebben over roosters en werktijden.

De afgelopen maanden zijn op verschillende plaatsen acties en werkonderbrekingen gehouden. Door een 24-uurstaking in Den Haag en een werkonderbreking in Apeldoorn zijn grote delen van het Algemeen Dagblad op 31 juli niet verschenen. Ook is 24 uur gestaakt bij Ardagh, Roto Smeets Deventer en Graphic Packaging International te Sneek.

_    _     ______    _____    _    _    __   __    ______
| || | ||  /_   _//  |__  //  | || | ||  \ \\/ //  /_   _//