Spontane 24-uursstaking bij drukkerij in Sneek

donderdag 10 september 2015 / Redactie / 3 reacties

Bij grafisch bedrijf Graphic Packaging International in Sneek hebben de werknemers donderdagavond spontaan besloten om het werk voor 24 uur neer te leggen. Aanleiding is het cao-conflict in de grafische industrie.

Ruim 60 personeelsleden gingen in optocht onderweg naar hotel Amicitia waar een actievergadering plaatsvond. Onderhandelaar Jos Cohen van FNV KIEM: ‘De grafische sector heeft al ruim 2 jaar geen cao. De 21.000 drukkers en andere grafische werknemers zitten daardoor al die tijd op de nullijn. En steeds meer mensen zijn het zat.’

Op dit moment worden overal de leden geraadpleegd over acties en nieuwe stakingen. In Sneek liep dit dus uit op een spontane staking.

Bij blikdrukkerij Ardagh in Hoogeveen zijn ook de werknemers bij elkaar geweest. Daar wordt een 24-uursstaking voorbereid voor volgende week vrijdag 18 september. Dit gebeurt samen met FNV Metaal.

Echte banen

Om de vastgelopen onderhandelingen vlot te trekken hebben de bonden op 1 juli een eindbod voorgelegd. Daarin vragen ze een loonsverhoging van 1% per 1 januari 2014, 1,5% per 1 januari 2015 en een eenmalige uitkering van 300 euro.

Verder zetten de bonden in op echte banen, waarin mensen meer te zeggen hebben over roosters en werktijden. Ook de komende dagen en weken zijn meer acties en stakingen te verwachten, in aanloop naar een actiedag van grafici op donderdag 8 oktober.

De afgelopen maanden hebben overal in het land de grafici al laten weten dat ze het lange wachten zat zijn. Door een 24-uurstaking in Den Haag en een werkonderbreking in Apeldoorn zijn grote delen van het Algemeen Dagblad op 31 juli niet verschenen. Ook bij Ardagh in Hoogeveen is al een keer 24 uur gestaakt.

• dinsdag 15 september 2015 / Succes

Op naar 8 oktober !

• vrijdag 11 september 2015 / Roto Smeets Deventer

Veel sterkte collega's ! Hopelijk volgen meer collega's jullie voorbeeld in de strijd naar een fatsoenlijk cao.
    Groeten uit Deventer

• vrijdag 11 september 2015 / Roto Smeets Deventer