Na 24-uursstaking bij Roto Smeets volgen nieuwe acties

dinsdag 08 september 2015 / Redactie / geen reacties

In het conflict over meer loon voor grafici is op dinsdag 8 september op verschillende plaatsen actie gevoerd en legden drukkers en anderen opnieuw het werk neer. Bij Roto Smeets in Deventer liep dit uit op een 24-uursstaking.

Roto Smeets is de grootste drukkerijgroep van Nederland. Bij de vestiging in Deventer besloten de vakbondsleden om 13.30 uur tot een 24-uursstaking. Op dit moment vinden overal in het land opnieuw ledenvergaderingen plaats over nieuwe acties en werkonderbrekingen

Verrassingsbezoek
's Middags om 16.00 uur bracht een delegatie van FNV KIEM en CNV Media een verrassingsbezoek aan de extra besloten ledenraad van werkgeversorganisatie KVGO in Soest. Daar stond ook het vastgelopen cao-overleg op de agenda.

Met een oproep op perkament en met grote luchtballonnen met het motto: ‘Houd de oudste cao van Nederland in de lucht’ probeerden de bonden de achterban van het KVGO in beweging te krijgen.

Twee jaar nullijn
De grafische sector heeft al ruim 2 jaar geen cao. Dat betekent dat de 21.000 werknemers ook al die tijd op de nullijn zitten.

De bonden vragen een loonsverhoging van 1% per 1 januari 2014, 1,5% per 1 januari 2015 en een eenmalige uitkering van  €300,-.

Arie Kasper, onderhandelaar namens CNV Media: ‘Ook de werkgevers willen productieve en gemotiveerde mensen. Een structurele loonsverhoging kan daarom niet langer uitblijven. Onze eisen zijn alleszins redelijk. Hier moeten we met elkaar door de bocht kunnen komen.’

Echte banen
Verder zetten de bonden in op echte banen, waarin mensen meer te zeggen hebben over roosters en werktijden. Jos Cohen, mede-onderhandelaar namens FNV KIEM: ‘Belangrijk is wel dat er geen winnaars en verliezers zijn en dat er sprake is van een evenwichtige uitkomst. Ik roep de werkgevers op in die geest met ons zaken te doen.’

Actiedag 8 oktober
Ook de komende dagen en weken zijn meer acties en stakingen te verwachten, in aanloop naar een actiedag van grafici op donderdag 8 oktober. Eind juli werd ook het Algemeen Dagblad getroffen door een drukkersstaking.

_____    __   __   ______     _____    _    _    __   __
 |__  //   \ \\/ // |      \\  |  ___|| | \  / ||  \ \\/ //